امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
جریان ترتب در مستحبات
#11
(20-آبان-1399, 21:18)خیشه نوشته: اگر مراد شما از پذیرفتن ناقل بنده هستم ( خیشه) صحیح نیست من حرف شما را قبول نکردم. دوستان دقت کنید که ثمره ترتب مجرد امر درست کردن نیست که به درد قصد قربت بخورد. بلکه ثمرات دیگری هم دارد. مثلا طبق مبنای کسانی که ملاک را از وجود امر کشف میکنند مثل مرحوم خویی، با ترتب اول برای عمل امر درست میکنند و بعد به این نتیجه میرسند که در آن عمل هم ملاک وجود دارد. حالا شاید بعضی از مستحباب واضح باشد که حتما عند التزاحم ملاک هم دارند اما همه مستحبات که این گونه نیست. مثلا اگر نشسته اب خوردن در شب با یک مستحب اهم دیگری تزاحم کند شما میتوانید با تصحیح امر ترتبی کشف کنید که در این مورد هم نسسته اب خوردن ملاک دارد.

سلام اولا که خودت طبق بیان مرحوم خویی فرمودی ابتدا امر کشف میشود وسپس ملاک؛ پس کشف ملاک بند  به کشف امر است. این یک تناقض از کلام شما. ثانیا) سر پا آب خوردن استحبابش دلیل موجهی معلوم نیست داشته باشد.بعضی گفته اند که تنها راوی آن ابوهریره کذایی است. ثالثا) مثالی که برای بحث فرمودید تزاحم نماز شب و تلاوت قرآن بود که واضح بود، قرآن امر دارد. مثالهای دیگر بزنید شاید آنها نیز همینگونه باشند که استکشاف امر در آنها نزد وجدان عرفی و تناسبات واضح باشد و بحث ترتب بی بدرد باشد.
پاسخ
#12
نسبت به فرمایش دوست عزیز: اینکه عرض کردم تزاحم هست نسبت به کلام آقای خیشه بود.
وجود امر در عرض هم از کلمات سابق شما استفاده نمیشد لذا عرض کردم و الا نیازی به حرف حقیر نبود.
در ضمن استاد دام ظله اصلا ترتب را عرفی نمی داند و این مباحث ایشان مبنی بر قبول ترتب است.
و استاد دام ظله فرمود همانطور که حضرت امام رحمه الله تعالی فرمودند قدرت شرط تنجز است نه فعلیت و خطابات قانونیه را پذیرفت و لذا نوبت به ترتب نمیرسه.
و فرمود همانطور که حضرت امام رحمه الله تعالی فرموده است در فرض تزاحم قدرت بر هرکدام علی حده موجود است فلذا اگر قدرت شرط فعلیت باشد نیز تکلیف در متزاحمین فعلی است فلذا مهم الان امر دارد و نیاز نیست با ترتب مهم را امر دار کنیم.
پاسخ
#13
(21-آبان-1399, 15:11)105767 نوشته: نسبت به فرمایش دوست عزیز: اینکه عرض کردم تزاحم هست نسبت به کلام آقای خیشه بود.
وجود امر در عرض هم از کلمات سابق شما استفاده نمیشد لذا عرض کردم و الا نیازی به حرف حقیر نبود.
در ضمن استاد دام ظله اصلا ترتب را عرفی نمی داند و این مباحث ایشان مبنی بر قبول ترتب است.
و استاد دام ظله فرمود همانطور که حضرت امام رحمه الله تعالی فرمودند قدرت شرط تنجز است نه فعلیت و خطابات قانونیه را پذیرفت و لذا نوبت به ترتب نمیرسه.
و فرمود همانطور که حضرت امام رحمه الله تعالی فرموده است در فرض تزاحم قدرت بر هرکدام علی حده موجود است فلذا اگر قدرت شرط فعلیت باشد نیز تکلیف در متزاحمین فعلی است فلذا مهم الان امر دارد و نیاز نیست با ترتب مهم را امر دار کنیم.

سلام دوست عزیز؛ الان با این بیان فوق چگونه امر به مهم را کشف کردید؟ مگر فرض این نبود که تنها یک قدرت داریم ولی نمیتوان یک قدرت را صرف قیام و سجده کرد؛ پس طبق فرض مثلا قیام اهم است. خوب اگر قیام اهم است مکلف واجب است که قدرت را صرف قیام بکند یعنی در حق او یکی از اجزای نماز همان قیام است نه سجده، فلذا اگر عمدا قیام را ترک کرد در واقع مرکب مکلف به را نیاورده، فلذا وجهی برای امر به مهم نمیماند؛ تصویر خطابات قانونیه هم حل بحث نمیکند زیرا اصلا تفکیک بین تنجز و فعلیت اصلا معنای محصلی ندارد و قایل تصور نیست و معنای معقولی ندارد کما علیه آیة الله الشبیری حفظه الله و السید المعظم جواد الشبیری، می توانید به مبسوط بحث در درس اصول 97 ایشان مراجعه و مبسوط بحث را ببینید.ثانیا) سلمنا خطابات قانونیه را اما جزئیت قیام را چگونه تصور کردید؟ آیا فرض جزئیت سجده خلف فرض جزئیت قیام نیست؟ شما وقتی که تکلیف فعلی منجز به قیام را عامدا ترک کردید مقتضای جزئیت قیام بطلان نماز است و الا خلف جزئیت اوست.
پاسخ
#14
سلام عزیزم
ترتب میخواد امر رو درست کنه و با فرض فعلیت هر دو متزاحم چه با خطابات قانونیه و چه با فرض وجود قدرت برای هر دو و فعلیت تکلیف پس در فرض تزاحم هر دو در عرض هم امر دارند و لازم نیست با ترتب و به صورت طولی امر رو درست کرد.
اینکه قدرت هست که واضحه ظاهرا که شخص الان به هر یک از متزلحمین علی حده قدرت داریم. پس ولو قدرت شرط فعلیت هست
الان هردو فعلی هستند و امر دار هستند.
پاسخ
#15
اینکه فرمودید سیدین علمین مبنایی دارند خب بفرمایید استفاده کنیم.
در ضمن بحث در مستحبات بود نه واجبین طولیین اونم در ضمنیات.
حالا اگه حال داشتی کلام پدر و پسر محقق حفظهما الله الحافظ و شفا الله الشافی السید الجواد رو بیان بکن تا حقیر هم وارد اون بحث بشم.خخ
پاسخ
#16
اولا ملاک در سلسله علل است و امر در سلسله معلول است. گاهی اوقات از معلول به علت میرسند و گاهی اوقات از علت به معلول میرسند
ثانیا مناقشه در مثال نکنید. مطلب علمی اگر دارید مطرح کنید. شما فرض کنید که از لحاظ سندی اشکالی ندارند
ثالثا تزاحم استحباب دعای عرفه و استحباب روزه گرفتن برای کسی که ضعف دارد.
پاسخ
#17
(20-آبان-1399, 21:18)خیشه نوشته: اگر مراد شما از پذیرفتن ناقل بنده هستم ( خیشه) صحیح نیست من حرف شما را قبول نکردم. دوستان دقت کنید که ثمره ترتب مجرد امر درست کردن نیست که به درد قصد قربت بخورد. بلکه ثمرات دیگری هم دارد. مثلا طبق مبنای کسانی که ملاک را از وجود امر کشف میکنند مثل مرحوم خویی، با ترتب اول برای عمل امر درست میکنند و بعد به این نتیجه میرسند که در آن عمل هم ملاک وجود دارد. حالا شاید بعضی از مستحباب واضح باشد که حتما عند التزاحم ملاک هم دارند اما همه مستحبات که این گونه نیست. مثلا اگر نشسته اب خوردن در شب با یک مستحب اهم دیگری تزاحم کند شما میتوانید با تصحیح امر ترتبی کشف کنید که در این مورد هم نسسته اب خوردن ملاک دارد.

سلام؛ اشکال این بود که این مسائل ثمره ای ندارد؛  امر داشتن که واضح بود؛ ملاک داشتن مأموربه هم که از واضحات است. پس چه گرهی از مسائل علم اصول رو باز کرد؟
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  قرائت مرحوم اغا ضیا از ماهیت علم اجمالی و ترتب علیت بر ان خیشه 0 166 15-اسفند-1401, 16:55
آخرین ارسال: خیشه
  جریان ترتب در دو واجب طولی خیشه 12 2,404 22-آبان-1399, 00:50
آخرین ارسال: خیشه
  جریان استصحاب عدم وجوب مقدمه عند الشک فی الوجوب خیشه 10 3,549 22-آبان-1399, 00:48
آخرین ارسال: خیشه
  جریان ترتب در مواردی که قدرت شرعی اخذه شده است خیشه 4 1,060 20-آبان-1399, 20:44
آخرین ارسال: خیشه
  امکان ترتب مساوق با وقوع آن خیشه 0 603 23-مهر-1399, 07:50
آخرین ارسال: خیشه
  بررسی تحقق ترتب در یک فرع فقهی خیشه 0 564 5-مهر-1399, 00:26
آخرین ارسال: خیشه
  بررسی تعدد عقاب در ترتب خیشه 4 1,329 30-شهريور-1399, 08:40
آخرین ارسال: خیشه
  مبانی مختلف در معنای ترتب ثواب بر واجبات و ثمره آن در واجب غیری خیشه 0 1,091 30-آذر-1398, 13:36
آخرین ارسال: خیشه
  جریان اصاله الصحه در امور قصدی و غیرقصدی اشکذری 0 2,716 5-خرداد-1395, 12:58
آخرین ارسال: اشکذری
  جریان قاعده تجاوز در فرض علم اجمالی به ترک رکن یا غیر رکن اشکذری 0 3,075 5-خرداد-1395, 12:58
آخرین ارسال: اشکذری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان