ارسالها: 209
موضوعها: 105
تاریخ عضویت: فروردين 1397
اعتبار:
12
سپاس ها 1
سپاس شده 36 بار در 33 ارسال
این که اوامر به طبایع تعلق گرفته است یا افراد، تفاسیر مختلفی شده است. در اینجا به دو تفسیر پرداخته میشود. تفسیر اول از جانب مرحوم آخوند است که ایشان فرموده است: مراد از تعلق اوامر به طبایع این است که خصوصیات دخیل در غرض مولا نیست و این طبیعت است که حامل غرض است و مراد از تعلق اوامر به افراد این است که خصوصیات مامور به دخیل در غرض مولا است. مرحوم نائینی این مطلب را دیده و فرموده است:معنا ندارد که خصوصیات ماموربه دخیل در غرض مولا باشد لذا تفسیر دیگری را مطرح کرده است.
ایشان فرموده است: مراد از این که اوامر به طبایع تعلق گرفته است این است که حکم از طبیعت به افراد سرایت نمیکند و مراد از این که احکام به افراد تعلق گرفته است این است که حکم به افراد سرایت میکند. ایشان در بحث اجتماع امر و نهی از ا ین تفسیر استفاده کرده است و ثمره ای بر آن مترتب کرده است
ارسالها: 501
موضوعها: 160
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
15
سپاس ها 379
سپاس شده 129 بار در 110 ارسال
هر یک از طبیعت و فرد یک عنوان دارد و یک معنون که فگر میکنم گاهی با هم خلط میشود یعنی سرایت حکم از عنوان به معنون محال است ولی از عنوان طبیعت به عنوان فرد نه تنها محال نیست بلکه حق است ( بنابر این که حقیقت حکم اراده است ) یعنی وقتی میگوید اکرم العالم نمیشود نسبت به تک تک علماء اراده نداشته باشد ولو آن اراده از جهت تطبیق حیت کلی عالم باشد و خصوصیات فردیه دخیل نباشد.
ارسالها: 501
موضوعها: 160
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
15
سپاس ها 379
سپاس شده 129 بار در 110 ارسال
30-آبان-1399, 20:57
(آخرین تغییر در ارسال: 30-آبان-1399, 21:01 توسط مسعود عطار منش.)
در برخی مباحث مثل بحث اجتماع امر و نهی آنچه برای استحاله اجتماع باید گفته شود عنوان فرد است نه معنون فرد در حالیکه میگویند چون سرایت محال است پس مثلا اجتماع نمیشود در حالیکه ٱنچه برای استحاله کفایت میکند عنوان فرد است که اتفاقا سرلیت هم میکند.
خلاصه اینکه باید دید در هر بحثی اثر مورد نظر بر عنوان فرد است یا معنون فرد که مثلا در بحث اجتماع امر و نهی لازم نیست حتما به معنون سرایت کند حتی اگر به عنوان فرد هم سرایت کند بعث و زجر رفته روی عنوان واحد و لا اشکال فی استحالته.
ارسالها: 30
موضوعها: 0
تاریخ عضویت: مرداد 1399
اعتبار:
0
سپاس ها 3
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
متوجه منظورشما نشدم.
عنوان فرد و عنوان طبیعت یعنی چه؟
و تعلق اوامر به طبایع و افراد رو چطور معنا میکنید؟