امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم جواز عدول از جماعت به فرادی بدون عذر
#1
دلیل بر ترک قرائت توسط ماموم تحمل توسط امام است لذا آنچه که خارج از عموم لا صلاه الا بفاتحه الکتاب است فرضی است که مکلف تا انتها در جماعت باشد.لذا اگر کسی بدون عذر عدول کند نماز او باطل است و دلیل لا تعاد نیز نمی تواند نماز را تصحیح کند زیرا این دلیل منصرف از فرضی است که خود مکلف با اختیار خلل وارد می کند چرا که همین که نیت عدول کرد خلل است و شخص معذور نیست و لا تعاد چنین فرد ی را شامل نمی شود.

اما به نظر می رسد همین که مکلف تا انتهای حمد و سوره ی رکعت دوم با امام بود و امام ضامن قرائت او شد و او بعد ازآن عدول کند مشکلی نباشد و نمی تواند کشف کرد که این شخص از ابتدا نمازش جماعت نبوده است
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  خروج زن زیبارو بدون پوشیه با علم به حرام افتادن دیگران محمد رضایی 12 2,616 8-بهمن-1401, 00:00
آخرین ارسال: علاوی
  وظیفه کسی که نمیتواند حمد صحیح بخواند نماز جماعت نیست؟ حسین بن علی 0 444 27-دي-1401, 18:08
آخرین ارسال: حسین بن علی
  جواز غرر در مهر عقد دائم علی کریمیان 3 378 12-دي-1401, 13:48
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بررسی جواز مخالفت با حکم حاکم بنا بر نظریه ولایت مطلقه فقیه میرزا مرتضی 4 591 2-آذر-1401, 21:02
آخرین ارسال: علاوی
  جواز تعجیز نفس از نماز اختیاری هادی اسکندری 0 1,248 9-فروردين-1399, 19:02
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز نماز در درون مطلق وسائل نقلیه مشروط به رعایت شرائط اختیاریه نماز هادی اسکندری 0 948 7-فروردين-1399, 18:23
آخرین ارسال: هادی اسکندری
Rainbow دوران بین نماز در دار غصبی بدون شرایط و نماز بیرون از آن با درک یک رکعت سید رضا حسنی 0 976 11-اسفند-1398, 16:03
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  جواز معامله ربوی پول در معاملات نقدی و عدم جواز در معاملات نسیه‌ای هادی اسکندری 2 1,352 28-بهمن-1398, 08:43
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز اکل از بیوت آباء در فرض ظن به عدم رضایت هادی اسکندری 0 920 11-بهمن-1398, 21:02
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز مصرف امانت در فرض توان بر وفاء هادی اسکندری 0 1,006 9-بهمن-1398, 17:01
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان