15-آذر-1399, 16:25
استاد شبیری می فرمایند:
در اموری که مدار بر واقع است عقلا به صرف اعتماد به حالت سابقه عمل نمیکنند ولی در امور اعتباری و نظامهای قانونی به استصحاب عمل میکنند یعنی حتی در میان غیر مسلمانان هم به مجرد این که وکیل احتمال عزل خود توسط موکل را بدهد دست از آثار وکالت بر نمیدارد یا به صرف احتمال این که مالک ملکش را فروخته از آثار ملکیت رفع ید نمیکنند.
البته استصحاب عقلایی لزوما همان خصوصیات استصحاب شرعی را ندارد لذا در جایی که اماره غیر معتبری قایم شود استصحاب عقلایی متوقف بر فحص است ولی در استصحاب شرعی ممکن است چنین فحصی لازم نباشد.
در اموری که مدار بر واقع است عقلا به صرف اعتماد به حالت سابقه عمل نمیکنند ولی در امور اعتباری و نظامهای قانونی به استصحاب عمل میکنند یعنی حتی در میان غیر مسلمانان هم به مجرد این که وکیل احتمال عزل خود توسط موکل را بدهد دست از آثار وکالت بر نمیدارد یا به صرف احتمال این که مالک ملکش را فروخته از آثار ملکیت رفع ید نمیکنند.
البته استصحاب عقلایی لزوما همان خصوصیات استصحاب شرعی را ندارد لذا در جایی که اماره غیر معتبری قایم شود استصحاب عقلایی متوقف بر فحص است ولی در استصحاب شرعی ممکن است چنین فحصی لازم نباشد.