19-آذر-1399, 10:40
استاد شهیدی از آیت الله سیستانی نقل کردند که ایشان ذیل سندعَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ قَالَ فِي كِتَابِ حَرِيزٍ أَنَّهُ قَالَ: إِنِّي نَسِيتُ أَنِّي فِي صَلَاةٍ فَرِيضَةٍ...[1] این طور فرمودند:این روایت معلوم نیست از امام معصوم باشد چرا که ممکن است حریز به خاطر اینکه شاگرد زراره بوده فتوای زراره را بیان کرده نه روایت امام را خصوصا که حریز شخص کم روایتی از امام معصوم بوده.شاهد آن نقل با سند صحیح کشی از عیاشی است که یونس بن عبدالرحمن گفته است که حریز از امام صادق یک یا دو روایت شنیده است.[2]
استاد در نقد این نظر فرمودند: در عرف متشرّعی وقتی عبدالله بن المغیره می گوید «وجدت فی کتاب حریز أنه قال...قال فقال...» ظاهر در این است که حریز به امام علیه السلام چنین حرفی را بیان نموده است و امام علیه السلام جواب او را داده است؛ مانند سایر روایات مضمره که در عرف متشرّعی این تعبیرها ظهور دارد در این که مسؤول امام علیه السلام است نه این که شخصی غیر معصوم باشد، وگرنه حذف نام شخص غیر معصوم عرفاً مخلّ به غرض است. بزرگان ما همچون کلینی و شیخ طوسی که در کافی و تهذیب این روایت را ذکر نموده اند استظهارشان همین بوده است که عبدالله بن المغیره حدیث حریز از امام علیه السلام را نقل می کند.17/9/99
[1] کافی ج3 ص 363
[2] رجال کشی ص 382
استاد در نقد این نظر فرمودند: در عرف متشرّعی وقتی عبدالله بن المغیره می گوید «وجدت فی کتاب حریز أنه قال...قال فقال...» ظاهر در این است که حریز به امام علیه السلام چنین حرفی را بیان نموده است و امام علیه السلام جواب او را داده است؛ مانند سایر روایات مضمره که در عرف متشرّعی این تعبیرها ظهور دارد در این که مسؤول امام علیه السلام است نه این که شخصی غیر معصوم باشد، وگرنه حذف نام شخص غیر معصوم عرفاً مخلّ به غرض است. بزرگان ما همچون کلینی و شیخ طوسی که در کافی و تهذیب این روایت را ذکر نموده اند استظهارشان همین بوده است که عبدالله بن المغیره حدیث حریز از امام علیه السلام را نقل می کند.17/9/99
[1] کافی ج3 ص 363
[2] رجال کشی ص 382