امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
امکان تخییر بین اقل و اکثر
#21
(1-دي-1399, 02:28)105767 نوشته: ظاهرا فرض خود را در لابشرط قبول دارید.سوال اینه که وقتی اقل انجام میشه وجوب ساقط میشه حالا غرض ناقص یا کامل.
برای رسیدن به غرضی که نمیشه وجوب براش جعل کرد استحباب جعل بشه یعنی همونی که سید خویی رحمه الله تعالی فرمود.
پس ظاهرا ثبوتا چنین جعلی صحیح نیست.
اگه جایی رو درست متوجه نشد بفرمایید استفاده کنیم
جعلک الله القادر من شهب الدین

بحث در ناحیه اغراض است نه در ناحیه امتثال؛ یعنی یک پله قبل از امتثال؛ در ناحیه اغراض تصور بفرمایید که غرض در اکثر یک غرض لزومی است نه ندبی، لکن این لزوم، ملازم با یک مفسده ایست که با وجوب تخییری از بین میرود وجهی ندارد که استحباب برای غرض لزومی خود جعل کند. به عبارت روانتر شاید شارع در امد زمان میبیند که اگر برای غرض اکثر، استحباب جعل کند، مکلفین کمتری نسبت به آنجا که جعل وجوب تخییری میکند، سراغ اکثر میروند بنابراین وجوب تخییری جعل میکند نه استحباب. شما چه دلیلی برای نفی این احتمال ثبوتی دارید؟ جعلکم الله تعالی من المعروفین فی السماء کما جعلت نفسک من المجهولین فی الارض.
پاسخ
#22
(1-دي-1399, 15:26)مهدی خسروبیگی نوشته: [quote pid='8084' dateline='1608400925']




سلام برادر به نظر بحث اعم از فرض شماست بحث در امکان ثبوتی تخییر بین اقل و اکثر است. عرض این است که میتوان تصور کرد و ثبوتا مشکلی ندارد.

سلام امکان ثبوتی هم با بیانی که گفته شد وجود ندارد یعنی وقتی ثبوتا ملاک اکثر در اقل باشد نه یک مقدار کم و نه یک مقدار زیاد در اینصورت به محض آمدن اقل غرض حاصل می شود و با سقوط غرض، دیگر چیزی باقی نمی ماند که بخواهد مخیر باشد بین اختیار آن یا اختیار غیرش.
[/quote]

عجیبه داداش عرض شد که عنوان بحث این است:" امکان التخییر بین الاقل و اکثر ثبوتا" چرا بحث رو منحصر در اقل و اکثر خاصی میکنید؟(اقلی که تمام ملاک اکثر را استیفاء میکند نه یک ذره بیشتر نه یک ذره کمتر)
پاسخ
#23
سلام برادر عزیز
تکرار است ولی برای بار آخر:
وقتی اقل لابشدط باشه با تحقق اقل وجوب تخییری ساقط میشود یا خیر؟؟؟؟
اگر ساقط می شود که می شود! چطور اکثری که متضمن اقل لابشرط است علی صفت الوجوب محقق میشود؟آیا ممکن است واجبا محقق بشه تا شارع مقدس بتواند برای آن علی نحو تخییر وجوب جعل کند؟؟
پاسخ
#24
در ضمن تحلیل برادر عطارمنش در همان موارد مثل یک و سه نیز به نحوی است که با وجوب اقل و استحباب اکثر نیز سازگار است به نحوی که سابقا عرض شد.
پاسخ
#25
(1-دي-1399, 21:10)105767 نوشته: سلام برادر عزیز
تکرار است ولی برای بار آخر:
وقتی اقل لابشدط باشه با تحقق اقل وجوب تخییری ساقط میشود یا خیر؟؟؟؟
اگر ساقط می شود که می شود! چطور اکثری که متضمن اقل لابشرط است علی صفت الوجوب محقق میشود؟آیا ممکن است واجبا محقق بشه تا شارع مقدس بتواند برای آن علی نحو تخییر وجوب جعل کند؟؟

بابا چیکار سقوط داری؟ قبل از سقوط شما غرض امر رو تصور کن بعد در مورد امتثال صحبت کن. داداش بحث روی تصویر ثبوتی تخییر بین اقل و اکثره. خوب کسی که قائل به این امکان ثبوتیه اونم میگه که با انجام اقل دیگه تکلیف ساقطه مگه بحث اینه؟ بحث در تصویر ثبوتیه که بیان شد امکان دارد. خداحافظ
پاسخ
#26
(1-دي-1399, 21:17)105767 نوشته: در ضمن تحلیل برادر عطارمنش در همان موارد مثل یک و سه نیز به نحوی است که با وجوب اقل و استحباب اکثر نیز سازگار است به نحوی که سابقا عرض شد.

مگه ما میگیم با استحباب سازگار نیست؟ هم با استحباب سازگاره هم با وجوب که البته بیان شد گاهی به اغراضی که قبلا بارها بارها تصویرش گذشت جعل را به شکل لزومی انجام میدهد نه ثبوتی. خداحافظ
پاسخ
#27
واقعا انتقال مراد جدی هم راحت نیست.
من هم عرض کردم این تصویر نمیتواند تصویر ثبوتی صحیحی باشد چون اصلا ثبوتا هم تخییر در فرض لابشرط بودن اقل ممکن نیست.
غفرالله لنا و لکم
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  عدم امکان اخذ علم به حکم در موضوع شخص حکم 105767 0 162 12-اسفند-1401, 08:41
آخرین ارسال: 105767
  امکان امر آمر با علم به انتفا شرط امرش خیشه 0 913 27-آبان-1399, 00:39
آخرین ارسال: خیشه
  امکان ترتب مساوق با وقوع آن خیشه 0 586 23-مهر-1399, 07:50
آخرین ارسال: خیشه
  رجوع اکثر واجبات به واجب غیری خیشه 0 1,070 23-آذر-1398, 14:01
آخرین ارسال: خیشه
  ابتناء امکان واجب معلق بر شرط متاخر خیشه 0 1,356 11-آبان-1398, 16:33
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان