امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
وجوب نفسی تهیئی تعلم
#1
مرحوم آخوند در کفایه از قول محقق اردبیلی و صاحب مدارک بحث وجوب نفسی تهیئی تعلم را مطرح میکند. تحلیل کلام شاید این گونه باشد: شارع تعلم را واجب کرده است تا مکلف اماده شود، واجب های دیگر بر عهده او گذاشته شود. به نظر میاید که وجوب تعلم نفسی تهیئی نباشد زیرا ظاهر هلا تعلمت حتی تعمل این نیست که اگر تعلم نباشد شارع نمیتواند احکام خودش را بر عهده مکلف قرار بدهد بلکه بدون تعلم هم در خیلی از موارد با احتیاط میتوان تکلیف شارع را اتیان کرد. البته خود مرحوم آخوندهم فافهم دارد نسبت به وجوب تهیئی نفسی تعلم
پاسخ
#2
(23-آذر-1399, 00:57)خیشه نوشته: مرحوم آخوند در کفایه از قول محقق اردبیلی و صاحب مدارک بحث وجوب نفسی تهیئی تعلم را مطرح میکند. تحلیل کلام شاید این گونه باشد: شارع تعلم را واجب کرده است تا مکلف اماده شود، واجب های دیگر بر عهده او گذاشته شود. به نظر میاید که وجوب تعلم نفسی تهیئی نباشد زیرا ظاهر هلا تعلمت حتی تعمل این نیست که اگر تعلم نباشد شارع نمیتواند احکام خودش را بر عهده مکلف قرار بدهد بلکه بدون تعلم هم در خیلی از موارد با احتیاط میتوان تکلیف شارع را اتیان کرد. البته خود مرحوم آخوندهم فافهم دارد نسبت به وجوب تهیئی نفسی تعلم

سلام تعلیل هلا تعلمت صرفا در مقام بیان توبیخ و تخطئه مکلف بر صدور معصیت است، اما از این حیث که این وجوب تهیئی بوده یا مقدمی و... در مقام بیان نیست. شما چگونه مقام بیان را تأمین نمودید؟
پاسخ
#3
وقتی که حتی تعمل در ادامه ذکر میشود ظهور در مقدمه و زمینه ساز بودن دارد. وزان این سیاق وزان اذا قمتم الی الصلاة فاغسلو است. نه این که وجوب تعلم با وجوب وضو یک سنخ وجوب داشته باشند بلکه عرض بنده این است که قید حتی ظهور در این دارد که للغیر است بر خلاف نماز و صوم و غیره. در غیری بودن ان خلاف نیست اختلاف در این است که غیری بودن ان مثل غیری بودن طهارات ثلاث است یا مثل وجوب طریقی است یا تهیئی است.
پاسخ
#4
(25-آذر-1399, 00:16)خیشه نوشته: وقتی که حتی تعمل در ادامه ذکر میشود ظهور در مقدمه و زمینه ساز بودن دارد. وزان این سیاق وزان اذا قمتم الی الصلاة فاغسلو است. نه این که وجوب تعلم با وجوب وضو یک سنخ وجوب داشته باشند بلکه عرض بنده این است که قید حتی ظهور در این دارد که للغیر است بر خلاف نماز و صوم و غیره. در غیری بودن ان خلاف نیست اختلاف در این است که غیری بودن ان مثل غیری بودن طهارات ثلاث است یا مثل وجوب طریقی است یا تهیئی است.

اینکه با احتیاط می توان واقع را احراز کرد دلیل نمیشود، یعنی توبیخ ترک ذی المقدمه به جهت قصور در مقدمه یک تعبیر عرفی رایج است که هم با وجوب تهیئی و هم با وجوب مقدمی و طریقی میسازد و از این چیزی در نمی آید. تصور کنید که مولایی از عبدش نسبت به مقدمه رفتن به بازار در ساعت خاص، اراده تهیئی دارد تا مثلا بتواند فلان ساعت گوشت بخرد لکن عبد عصیان میکند و نمیرود؛ شب مولی او را تخطئه میکند که چرا گوشت نخریدی؟ عبد جواب میدهد که چون بازار نرفتم؛ دوباره مولی سؤال میکند که چرا بازار نرفتی تا بخری؟ یعنی این تعبیر کاملا با وجوب تهیئی نیز سازگار است و نفس این تعابیر اعم از کیفیت اراده است و باید به سراغ قرائن دیگر رفت.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  امکان تمسک به اطلاق هیئت در واجب مردد بین غیری و نفسی میرزا رضا نائینی 0 2,264 21-فروردين-1397, 18:50
آخرین ارسال: میرزا رضا نائینی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان