امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مراد مرحوم اخوند از علت تامه بودن علم اجمالی و فعلی نشدن تکلیف به خاطر مشکل در معلوم
#1
مرحوم اخوند در کفایه چند جا تعبیر میکند که علم اجمالی علت تامه است یا میفرماید لا قصور در علم اجمالی برای تنجز تکلیف اما اگر مشکلی در معلوم باشد حکم فعلی نشده است. به تعبیر خودشان فعلی از جمیع جهات نشده باشد. در این صورت برائت در همه اطراف جاری میشود. حال سوال این است که این همان اقتضایی بودن است فقط بیان تغییر کرده است یا این که با اقتضایی بودن متفاوت است؟ در حقیقت فرق بین علت تامه بودن علم اجمالی که شیخ میفرماید با علت تامه ای که مرحوم اخوند میفرماید با این شرط که خللی در معلوم نباشد چیست؟
منتظر استفاده از نظر دوستان هستم
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دلیل قول به عدم تداخل اسباب از منظر مرحوم اخوند خیشه 0 1,090 26-اسفند-1398, 15:45
آخرین ارسال: خیشه
  درخواست توضیح:  دوری بودن تبادر تسنیم1 3 4,794 29-اسفند-1397, 20:41
آخرین ارسال: Salsabil
  راه چهارم سقوط تکلیف در نظر آخوند و متاخرین میرزا رضا نائینی 1 2,698 2-ارديبهشت-1397, 11:11
آخرین ارسال: میرزا رضا نائینی
  نکته علمی:  استصحاب تکلیف مقدم است یا احتیاط ؟ میرزا رضا نائینی 2 3,418 6-بهمن-1396, 03:00
آخرین ارسال: میرزا رضا نائینی
  شبهه جریان استصحاب در موضوعات در کلام مرحوم آخوند محیا 0 2,991 19-ارديبهشت-1395, 21:48
آخرین ارسال: محیا
  نکته علمی:  آیا علم اجمالی علت تامه تنجز است ؟ فطرس 8 12,694 7-ارديبهشت-1395, 10:35
آخرین ارسال: امین 69
  اشکال:  تنافی در کلام اخوند در بحث اجتماع امرونهی این عمار 4 7,513 28-بهمن-1394, 08:56
آخرین ارسال: این عمار
  اشکال:  دفع اشکال دوم اخوند به نظریه ی ترتب این عمار 0 2,882 3-آذر-1394, 08:54
آخرین ارسال: این عمار

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان