25-آذر-1399, 00:29
مرحوم نائینی در بحث تبعیت قضا از ادا میفرماید: تعبیر اقض ما فات کما فات، دلالت دارد بر این که امر اولی کلا ساقط شده است. زیرا اگر امر اولی باقی است که قضا معنا ندارد بلکه عین امر را باید اتیان کند. پس این تعبیر کاشف از این است که امر اولی از دست رفته است. تعبیر ما فات هم این گونه است: چرا که فوت به معنای از دست رفتن است. اگر امر اولی باقی است که از دست رفتن معنا ندارد. ممکن است بگوید مثلا نماز در وقت از دست رفته است. جواب میدهیم نماز در وقت که تدارک شدنی نیست.
نتیجه: امر جدید کشف از سقوط امر اول میکند
نتیجه: امر جدید کشف از سقوط امر اول میکند