امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تحلیل لفظ قضا و ما فات از جانب مرحوم نائینی
#1
مرحوم نائینی در بحث تبعیت قضا از ادا میفرماید: تعبیر اقض ما فات کما فات، دلالت دارد بر این که امر اولی کلا ساقط شده است. زیرا اگر امر اولی باقی است که قضا معنا ندارد بلکه عین امر را باید اتیان کند. پس این تعبیر کاشف از این است که امر اولی از دست رفته است. تعبیر ما فات هم این گونه است: چرا که فوت به معنای از دست رفتن است. اگر امر اولی باقی است که از دست رفتن معنا ندارد. ممکن است بگوید مثلا نماز در وقت از دست رفته است. جواب میدهیم نماز در وقت که تدارک شدنی نیست.
نتیجه: امر جدید کشف از سقوط امر اول میکند
پاسخ
#2
(25-آذر-1399, 00:29)خیشه نوشته: مرحوم نائینی در بحث تبعیت قضا از ادا میفرماید: تعبیر اقض ما فات کما فات، دلالت دارد بر این که امر اولی کلا ساقط شده است. زیرا اگر امر اولی باقی است که قضا معنا ندارد بلکه عین امر را باید اتیان کند. پس این تعبیر کاشف از این است که امر اولی از دست رفته است. تعبیر ما فات هم این گونه است: چرا که فوت به معنای از دست رفتن است. اگر امر اولی باقی است که از دست رفتن معنا ندارد. ممکن است بگوید مثلا نماز در وقت از دست رفته است. جواب میدهیم نماز در وقت که تدارک شدنی نیست.
نتیجه: امر جدید کشف از سقوط امر اول میکند
این بحث شما با فرض پذیرش این مطلب است که قضا به امر جدید است اما کسانی که می گویند قضا تابع اداست و به امر جدید نیست می توانند در جواب اشکالی که مرحوم نائینی کردو جواب داد بگویند نماز در وقت از دست رفته یعنی نماز وقت خاصی داشته که باید در آن وقت می خواندی و همان وقت اثر خاصی داشته حال شما مصلحت آن وقت خاص را کسب نکردی یعنی از شما فوت شد یعنی در واقع ما دو چیز داریم «طبیعت+وقت خاص» مصلحت وقت خاص فوت شد ولی مصلحت طبیعت را به دست بیاور
پاسخ
#3
نه فرض گرفته نشده است. ادعا شده است که اقض ما فات را داریم. مرحوم نائینی میفرماید خود این اقض ما فات دلالت بر این دارد که قضا تابع ادا نیست. تازه دو شاهد هم میاورد امام اقض را در جایی استعمال کرده است که اصلا امر اولی  معنا ندارد که وجود داشته باشد.
علاوه بر این، این که شما فرمودید ما دو مطلوب داریم همه جا نمیتوان مطرح کرد زیرا دلیل توقیت اگر منفصل باشد و اطلاق داشته باشد دلالت میکند که مطلوب متعدد نیست. رجوع شود کفایه بحث تبعیت قضا از ادا.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  انواع تنزیل از منظر مرحوم خویی و تطبیق آن بر جعل علمیت خیشه 0 132 20-آذر-1402, 21:18
آخرین ارسال: خیشه
  معنای مفهوم فی الجمله داشتن وصف (مبنای مرحوم خویی) خیشه 0 107 13-آذر-1402, 21:45
آخرین ارسال: خیشه
  استفاده حجیت شهرت از مقبوله و مرفوعه از منظر مرحوم بروجردی خیشه 8 366 7-آذر-1402, 21:26
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  موضوع علم اصول از منظر استاد گنجی و رد نظریه مرحوم آخوند خیشه 0 90 24-آبان-1402, 19:17
آخرین ارسال: خیشه
  ضابطه تعمیم علت از منظر مرحوم نائینی خیشه 2 267 23-آبان-1402, 07:33
آخرین ارسال: خیشه
  مراکز تحقق اجماع و بررسی حجیت ان از منظر مرحوم بروجردی خیشه 0 108 1-آبان-1402, 16:24
آخرین ارسال: خیشه
  انکار صغرای ظهور در روایات از جانب میرزای قمی رضوان‌الله تعالی علیه 105767 1 120 12-شهريور-1402, 18:12
آخرین ارسال: 105767
  تفسیر ابداعی از ماهیت ایجاب احتیاط از منظر محقق نائینی خیشه 1 221 13-خرداد-1402, 17:25
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقد احکام انشائیه مرحوم اخوند خیشه 0 145 25-ارديبهشت-1402, 18:45
آخرین ارسال: خیشه
  دو قرائت مختلف از مبنای مرحوم اخوند در بحث جعل حجیت برای امارات خیشه 0 155 18-ارديبهشت-1402, 19:23
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان