امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقل صاحب منتهی الدرایه راجع به عدم التزام آخوند به جبر
#1
و لا يخفى أن هذا الكلام مناف لأصول مذهبنا، إذ هو مساوق للجبر الّذي لا يقول به الإمامية، و قد سمعتُ غير مرة من بعض أعاظم تلامذة الماتن: أن ما ذكره هنا و في مبحث الطلب و الإرادة كان جرياً على مذاق الفلاسفة، و بعد أن طبعت الكفاية أظهر المصنف التأثر من طبع هذين الموضعين. و كيف كان فهو أجل من أن يكون معتقداً بما ذكره في المقامين، و لتحقيق ما هو الموافق لأصول المذهب من عدم الجبر و التفويض و إثبات الأمر بين الأمرين مقام آخر. و قد ذكرنا شطراً من هذا الكلام في الجزء الأول في مبحث الطلب و الإرادة، فراجع.ج4 ص 54
پاسخ
#2
(2-دي-1399, 15:26)عرفان عزیزی نوشته: و لا يخفى أن هذا الكلام مناف لأصول مذهبنا، إذ هو مساوق للجبر الّذي لا يقول به الإمامية، و قد سمعتُ غير مرة من بعض أعاظم تلامذة الماتن: أن ما ذكره هنا و في مبحث الطلب و الإرادة كان جرياً على مذاق الفلاسفة، و بعد أن طبعت الكفاية أظهر المصنف التأثر من طبع هذين الموضعين. و كيف كان فهو أجل من أن يكون معتقداً بما ذكره في المقامين، و لتحقيق ما هو الموافق لأصول المذهب من عدم الجبر و التفويض و إثبات الأمر بين الأمرين مقام آخر. و قد ذكرنا شطراً من هذا الكلام في الجزء الأول في مبحث الطلب و الإرادة، فراجع.ج4 ص 54
بیان جبری بودن این کلام مرحوم آخوند را بیاورید تا بحث کنیم. استاد قائینی کلام مرحوم آخوند را طوری تبین کردند که موجب جبر نشود. البته علمای دیگرهم هستند که برداشت جبر نکردند
پاسخ
#3
(2-دي-1399, 21:07)مهدی خسروبیگی نوشته:
(2-دي-1399, 15:26)عرفان عزیزی نوشته: و لا يخفى أن هذا الكلام مناف لأصول مذهبنا، إذ هو مساوق للجبر الّذي لا يقول به الإمامية، و قد سمعتُ غير مرة من بعض أعاظم تلامذة الماتن: أن ما ذكره هنا و في مبحث الطلب و الإرادة كان جرياً على مذاق الفلاسفة، و بعد أن طبعت الكفاية أظهر المصنف التأثر من طبع هذين الموضعين. و كيف كان فهو أجل من أن يكون معتقداً بما ذكره في المقامين، و لتحقيق ما هو الموافق لأصول المذهب من عدم الجبر و التفويض و إثبات الأمر بين الأمرين مقام آخر. و قد ذكرنا شطراً من هذا الكلام في الجزء الأول في مبحث الطلب و الإرادة، فراجع.ج4 ص 54
بیان جبری بودن این کلام مرحوم آخوند را بیاورید تا بحث کنیم. استاد قائینی کلام مرحوم آخوند را طوری تبین کردند که موجب جبر نشود. البته علمای دیگرهم هستند که برداشت جبر نکردند

شیخنا وقتی طرف نقل حسی می کند از آخوند که اظهار تاسف کرده و گفته این ها را طبق مبانی فلاسفه گفته دیگه چه نیازی به توجیهات هست؟
پاسخ
#4
(2-دي-1399, 15:26)عرفان عزیزی نوشته: و لا يخفى أن هذا الكلام مناف لأصول مذهبنا، إذ هو مساوق للجبر الّذي لا يقول به الإمامية، و قد سمعتُ غير مرة من بعض أعاظم تلامذة الماتن: أن ما ذكره هنا و في مبحث الطلب و الإرادة كان جرياً على مذاق الفلاسفة، و بعد أن طبعت الكفاية أظهر المصنف التأثر من طبع هذين الموضعين. و كيف كان فهو أجل من أن يكون معتقداً بما ذكره في المقامين، و لتحقيق ما هو الموافق لأصول المذهب من عدم الجبر و التفويض و إثبات الأمر بين الأمرين مقام آخر. و قد ذكرنا شطراً من هذا الكلام في الجزء الأول في مبحث الطلب و الإرادة، فراجع.ج4 ص 54

احسنت بیان وتوجیه زیبایی بود. نمیدونستیم. عجیبه که بعض مدرسین کفایه که اشتهار به غوغایی در کفایه دارند این را تذکر ندادند. جزاکم الله تعالی.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دو روایت در تأیید آخوند خراسانی رضوان‌الله تعالی علیه در انقداح اراده در نفس نبوی 105767 0 212 16-خرداد-1402, 16:09
آخرین ارسال: 105767
  مدارس اصولی بعد از مرحوم آخوند مهدی خسروبیگی 0 855 8-آبان-1399, 12:33
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  تفاوت مبنای صاحب کفایه با مرحوم نائینی در حجیت اخبار تاریخی و تکوینی عرفان عزیزی 0 938 22-مرداد-1399, 12:39
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  نقد کلام آخوند راجع به نسبت تخییر به کلینی عرفان عزیزی 2 1,443 3-مرداد-1399, 11:55
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  نکته ای راجع به شهرت سید حسین منافی 2 6,777 9-اسفند-1396, 13:03
آخرین ارسال: 82036
  اشتباهی راجع به تعلیل سید حسین منافی 0 3,719 2-تير-1393, 17:14
آخرین ارسال: سید حسین منافی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان