امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شاهد مفعول بودن (شیئا من النجاسه) در صحیحه ثانیه
#1
در صحیحه ثانیه زراره در فقرات اولیه زراره سیوال میکند ظن پیدا کردم به این که نجاستی به لباسم اصابت کرد ولی نگاه کردم و ندیدم و بعد از نماز رایت فیه.
استاد فرمودند پیش فرض بحث خیلی از آقایان این است که رایت فیه همان نجاستی است که سابقا مظنون بوده لذا این سیوال پیش می آید که الآن که یقین دارد نمازش با نجاست بوده حضرت به چه اعتبار لا تنقض الیقین بالشک را فرموده اند.
ایشان بعنوان شاهد بر این که ََمفعول رایت همان نجاست نیست بلکه کلی (شیئا من النجاسه) است لذا معلوم نیست لباسش در نماز نجس بوده باشد به ذیل روایت تمسک کردند که وقتی زراره سیوال می کند (ان رایته فی ثوبی و انا فی الصلاه) حضرت در پاسخ به سیوال زراره دو شق را مطرح می فرماید که یک شقش حالت شک در این همانی نجاست مکشوفه با همان نجاست سابق است پس نمی توان از حذف مفعول در (رایت فیه) این نتیجه را گرفت که این نجاست همان نجاست سابق است حتی اگر ضمیر ذکر شود.
اقول:
به نظر می رسد مقایسه صدر و ذیل مع الفارق است چون در صدر قبل از دیدن نجاست ظن به اصابه را مطرح کرده که متعارفا علم حاصل می شود به این همانی ولی در ذیل حضرت در شق دوم می فرماید ان لم تشک ثم رایته رطبا فی الصلاه که در اینجا متعارفا علم حاصل نمی شود.
پاسخ
#2
(12-دي-1399, 11:36)مسعود عطار منش نوشته: ایشان بعنوان شاهد بر این که ََمفعول رایت همان نجاست نیست بلکه کلی (شیئا من النجاسه) است لذا معلوم نیست لباسش در نماز نجس بوده باشد
اینکه حضرت استاد فرموده اند معلوم نیست لباسش در نماز نجس بوده باشد کلام عجیبی است زیرا در خود روایت آمده «تغسله»یعنی بعد از نماز معلوم می شود که لباسی که با آن نماز خوانده نجس بوده ولی حضرت میفرماید نیاز به اعاده صلات نیست و تعبیر «لانک کنت علی یقین» این برای جواز دخول در صلات بوده اما اینکه صلاتش نیاز به اعاده ندارد به خاطر «لاتعاد» است چون نجاست خبثی است اعاده ندارد در هر صورت لباسی که نماز در آن خوانده شده قطعا نجس بوده است.
پاسخ
#3
لا تنقض در پاسخ به سوال زراره است از علت عدم اعاده نه علت جواز دخول در نماز ولی طبق فرمایش شما حضرت باید به لا تعاد اشاره می کرد نه لا تنقض.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تحلیل مختار از علقۀ وضعیه: تصدیقی بودن علقۀ وضعیه مسعود عطار منش 0 15 دیروز, 00:04
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  برهان آیت الله العظمی شبیری برای نادرست بودن انصراف دلیل از فرد نادر مسعود عطار منش 2 241 18-بهمن-1402, 18:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  ناصحیح بودن ادعای بازگشت اصول عقلائی به اصالة الظهور مسعود عطار منش 1 120 26-مهر-1402, 22:27
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  نقش ارتکازی بودن استصحاب در تقدیم استصحاب سببی بر مسببی مسعود عطار منش 0 151 2-تير-1402, 23:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نادرست بودن قرائت قذر به شکل فعل در حدیث طهارت مسعود عطار منش 0 182 19-خرداد-1402, 18:35
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشتراط جریان استصحاب به عرفی بودن یقین و شک مسعود عطار منش 0 274 18-فروردين-1402, 17:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تمایز معیار بودن عرف با معیار بودن لسان دلیل در بحث تشخیص موضوع استصحاب مسعود عطار منش 0 350 4-فروردين-1402, 17:16
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اعتبار نداشتن بودن اقرب المجازات مسعود عطار منش 0 163 27-بهمن-1401, 17:29
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  لغو بودن بحث از امکان اخد قصد امر در متعلق امر مسعود عطار منش 0 142 7-بهمن-1401, 19:17
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بررسی لا بشرط بودن موضوع نسبت به محمول مسعود عطار منش 2 646 7-بهمن-1401, 19:06
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان