امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پذیرش تمام روایات تحف العقول با اصاله الحس
#1
مرحوم ابن شعبه ی حرانی در دیباچه ی  تحف فرمودند: أسقطت الأسانيد تخفيفا و إيجازا و إن كان أكثره لي سماعا و لأن أكثره آداب و حكم تشهد لأنفسها.من سند احادیث را به خاطر تلخیص حذف کردم اگر چه که اکثر آن روایات را از طریق سماع شنیدم ودلیل دیگری هم وجود داشت وآن اینکه چون اکثر این روایات مربوط به آداب هست و اموری که خودش شاهد صدق دارد.در ادامه فرمودند: تلقوا ما نقله الثقات عن السادات بالسمع و الطاعة و الانتهاء إليه و العمل به.یعنی آنچه که ثقات از ائمه نقل کردند را اخذ کنید. فتأملوا معاشر شيعة المؤمنين ما قالته أئمتكم.پس ای گروه شیعه در آنچه که ائمه فرمودند تامل کنید.
ایشان این کتاب را مشتمل بر روایاتی دانستند که ثقات نقل کردند و ائمه فرمودند.
از آنجا که این شهادت محتمل الحس و الحدس می باشد حمل بر حس می شود لذا می توان تمام این روایات را از صادر از ائمه دانست.
 
پاسخ
 سپاس شده توسط Salsabil
#2
(26-دي-1399, 16:46)عرفان عزیزی نوشته: با سلام 
توجه دارید که ایشان، تقریبا از رسول خدا و همه ی ائمه ع روایت نقل میکنند! و اکثر اینها هم از طریق سماع به ایشان رسیده است!
پس احتمالا روات کثیری در اسانید ایشان وجود داشته است، مخصوصا که ایشان از حضرت رسول و حضرت امیر و .. که نقل میکنند تعداد واسطه هم زیاد است.
در این صورت بسیار بعید است که شهادت ایشان بر ثقه بودن این روات، از روی حس باشد، بلکه برای ما اطمینان حاصل می شود که این شهادت به معنای این است که این ها در نظر من ثقه هستند با توجه به اجتهاد و در برخی موارد به خاطر حس!
در نتیجه در مورد عبارت ایشان اصلا احتمال حسی بودن نمی رود بلکه اطمینان به حدس وجود دارد. لذا اصاله الحس جاری نیست.
eitaa.com/hadith
پاسخ
#3
بنده متوجه نشدم از کجای عبارت شها ت بر وثاقت روات استفاده شده. لطفا توضیح دهید.
پاسخ
#4
(30-دي-1399, 16:58)مسعود عطار منش نوشته: بنده متوجه نشدم از کجای عبارت شها ت بر وثاقت روات استفاده شده. لطفا توضیح دهید.

ببخشید چون حدس زدم از من سوال میکنین لذا جوابی را عرض میکنم.
بنده هم همین اشکال شما رو داشتم نسبت به اصل شهادت، اما خیلی اسرار به آن ندارم و بر فرض قبول این شهادت، آن پاسخ را عرض کردم.
البته ممکنه کسی پاسخ بده که وقتی یه شخصیتی مثل ایشان، شیعیان را توصیه ی به اخذ روایات از ثقه میکند، و از طرف دیگر خودش می گوید: سند این روایات را بخاطر تخفیف و ایجاز حذف میکنم، معلوم میشود روات کتاب لااقل در نزد ایشان ثقه بوده اند، و الا اگر بناء ایشان صرفا نقل روایت بوده تا شیعیان خودشان در مورد روات قضاوت کرده و روایت ثقه را بگیرند، لازم بود سند را ذکر کند نه این که حذف کند. این یک چیزی متعارف در زمان ما هم هست.
لذا برای انسان یه اطمینانی حاصل میشه که ایشان روات کتاب را ثقه می دانند.
و این را دوستمان تعبیر به شهادت کرده اند  ظاهرا هم اشکالی ندارد.
eitaa.com/hadith
پاسخ
#5
(30-دي-1399, 16:58)مسعود عطار منش نوشته: بنده متوجه نشدم از کجای عبارت شها ت بر وثاقت روات استفاده شده. لطفا توضیح دهید.

ایشان فرموده تلقوا ما نقله الثقات عن السادات و این تطبیق بر کتاب خودشون هم میشه نمی خوان صرفا موعظه کنن در مقدمه ی کتاب حدیثی
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حاشیه بودن روایات و فقه شیعه بر فقه عامه Payam_Khajei 0 89 1-دي-1402, 15:08
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  توضیح:  مراد از ابوبصیر در اسناد روایات haqiqi.1410 0 327 20-آبان-1402, 15:23
آخرین ارسال: haqiqi.1410
  رد قطعیت صدور تمام روایات کافی عرفان عزیزی 3 675 28-آذر-1401, 17:21
آخرین ارسال: haqiqi.1410
  درج روایات راوی موسی بن قاسم در کتاب او محمود رفاهی فرد 0 457 22-خرداد-1401, 12:25
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  شواهدی بر دقت ویژه ی مرحوم کلینی در نقل روایات محمود رفاهی فرد 5 784 6-ارديبهشت-1401, 00:41
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  ممنوعیت اخذ تمام روایات بنو فضال عرفان عزیزی 0 411 27-فروردين-1401, 13:08
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تشخیص برخی روایات ابن ابی عمیر عرفان عزیزی 6 1,593 1-اسفند-1400, 10:18
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  تفاوت حدثنا و اخبرنا در روایات شیخ صدوق محمود رفاهی فرد 0 667 25-بهمن-1400, 13:10
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  وجه اضمار در روایات مهدی خسروبیگی 0 837 23-شهريور-1399, 20:49
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  روایات زراره در تهذیب سندی ندارد حسین . 2 1,603 23-شهريور-1399, 13:38
آخرین ارسال: السید

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان