امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
واقعی کردن ٱمارها در پژوهشهای حدیثی
#1
استاد شبیری در کلاس راهنما به نکات مهمی در روش پژوهشهای رجالی و حدیثی اشاره فرمودند که این حقیر به قلم نارسای خودم سعی می کنم به این نکات اشاره کنم.
بسیاری از پژوهشهای رجالی و حدیثی مبتنی بر آمار است. مثلا اکثار روایت اجلا بعنوان یکی از راههای توثیق راوت مبتنی بر آمار است و یا کشف برخی تصحیفات و تحریفات پدید آمده در اسامی روات مبتنی بر آمار است و یا مثلا تمییز برخی از عناوین مشترکه مبتنی بر بحثهای ٱمار است ولی نکته ای که مورد غفلت قرار می گیرد اینست که آمارها گاهی باید واقعی سازی شود. برای توضیح مطلب به مثالی در این زمینه اشاره می َکنم:
یکی از رواتی که وثاقتش محل بحث واقع شده یحیی بن قاسم است و یکی از قراین ذکر شده برای وثاقتش اکثار روایت احمد بن محمد بن عیسی از وی می باشد.
استاد شبیری فرمودند حجم وسیعی از روایات ذکر شده از احمد بن محمد بن عیسی عن یحیی بن قاسم در واقع بازگشت به حدیث اربعمائه که یک حدیث مفصل است دارد یعنی قطعات این حدیث واحد در منابع مختلف، تقطیع شده و در نظر اول پژوهشگر خیال میکند اینها احادیث متعدد است و از آن اکثار را نتیجه می گیرد ولی در واقع قطعات مختلف یک حدیث بوده و از این جهت اکثار تلقی نمی شود.
البته اکثار روایت اجلا تقریبات مختلفی دارد و این اشکال به برخی تقریبات وارد می‌شود.
(یک تقریب برای اکثار روایت اجلا اینست که اکثار یک شخص از شخص دیگر به معنای کثرت خلطه و معاشرت این دو شخص بوده و... بنابراین اگر گفتیم این احادیث متعدد در واقع یک حدیث است دیگر به معنای کثرت معاشرت نبوده و می تواند در مجلس واحد این شخص را دیده باشد و از وی این مطالب متعدد را یکجا تحمل کرده باشد.
تقریب دیگر اکثار روایت اجلا اینست که راوی ولو در مجلس واحد مطالب عدیده ای را از مروی عنه تحمل کزده باشد ولی وقتی تمام این مطالب را در مقام ادا برای دیگران نقل می کند در واقع بمعنای اینست که در تمام این مطالب چهازصد گانه به مروی عنه اعتماد کرده و خیلی مستبعد است که تمام اين مطالب با قراین خارجیه اثبات شده باشد و دیگر از این جهت اشکالی به این تقریب وارد نمی شود.)
خلاصه این که در پژوهشهای مبتنی بر آمار گاهی باید آمارها را واقعی سازی کرد لذا علاوه بر اسناد باید به متون هم توجه کرد تا امثال تقطیعات را کشف نموده و به آمار واقعی دست یافت.
پاسخ
 سپاس شده توسط عرفان عزیزی


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد رویه ی حدیثی قطب راوندی عرفان عزیزی 1 250 25-خرداد-1401, 08:15
آخرین ارسال: علی مرتضوی
  اولین کتاب حدیثی در زمان امام صادق علیه السلام مهدی خسروبیگی 1 1,482 29-خرداد-1399, 13:28
آخرین ارسال: هادی
  فرق مدرسه حدیثی کوفه و بصره مهدی خسروبیگی 1 1,031 17-خرداد-1399, 16:37
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  دو مساله درباره اصول حدیثی محمود رفاهی فرد 0 1,864 16-تير-1398, 10:46
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان