امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اختصاص احکام به عالمین
#11
(2-اسفند-1399, 11:47)عرفان عزیزی نوشته:
(30-بهمن-1399, 21:11)مسعود عطار منش نوشته: آقای خیشه فرمودند بحث جهر و اخفات نقض اشکال دور است ولی این نقض وارد نیست چون می توان بحث جهر و اخفات را بگونه ای تحلیل کرد که با اشتراک منافات نداشته باشد.
جهر و اخفات واجب است برای اعم از عالم و جاهل ولی در عین حال اگر شخصی عن جهل این واجب فعلی را رعایت نکرد و مصلحت تامه را استیفا نکرد دیگر تمکن از استیفا نبوده و شارع به دلیل عدم امکان استیفای مصلحت، امر به اعاده نمی کند نه به این جهت که این شخص مکلف نبوده و این یک معنا از معانی اجزا است که مرحوم آخوند نیز اشاره کرده اند.
در توضیح این که چگونه با عدم مراعات امر فعلی دیگر تمکن از استیفا وجود ندارد می توان به این مثال ا‌شاره کرد که مولا به عبدش امر می کند آب خنک بیاور ولی عبد آب گرم به او نوشانده و عصیان می کند به گونه ای که معده مولا از آب گرم پر شده و دیگر نمی تواند آب خنک بنوشد یعنی در عین حال که غرضش استیفا نشده دیگر  تمکن از استیفا هم ندارد.

تشبیه به مولای عرفی فایده ای ندارد نسبت به مولای حقیقی بگویید که هیچ منفعتی از عبادت عبد برایش حاصل نمی شود. تمکن استیفاء همیشه هست شخص می تواند اعاده کند
البته می توان راه هایی ارائه کرد تا مثال نقض مطرح نشود اما راهکار مذکور بی فایده است
سلام اتفاقا خیلی فایده دارد چون میتواند ایجاد احتمال ثبوتی کند؛ شما هیچ وقت نمیتوانید این احتمال ثبوتی را انکار کنید که شاید علت عدم امر به اعاده در فرض اتیان مأموربه ناقص، عدم امکان استیفای غرض است. بله ثبوتا احتمال دیگه ای هم وجود داره و اون اینکه شاید اصلا مأموربه او همین ناقص بوده و فلان جزء مختص عالمین بود، لکن این احتمال از رهگذر مشکل ثبوتی دور، منتفی است. چنین شخصی که مشکل ثبوتی دور را پذیرفته( البته به نظر مشکل ثبوتی دور پاسخ دارد) قائل به اشتراک تکالیف میشود و در عین حال از رهگذر احتمال عدم امکان استیفای غرض، این فروع را توجیه میکند یعنی توپ در میدان شماست که نقض را جوری وارد کنید که او راه فرار نداشته باشد؛ در حالیکه او با القای این احتمال ثبوتی؛ نقض شما را پاسخ میدهد.
پاسخ
#12
احتمال عدم امکان استیفای غرض عقلائا مورد توجه قرار نمی گیرد و عقلا می گویند می توانی مصلحت را احراز کنی با اعاده.
نسبت به مولای حقیقی نگاه کنید با دید عقلایی این احتمالات ضعیف مورد توجه نیست
پاسخ
#13
(4-اسفند-1399, 13:11)عرفان عزیزی نوشته: احتمال عدم امکان استیفای غرض عقلائا مورد توجه قرار نمی گیرد و عقلا می گویند می توانی مصلحت را احراز کنی با اعاده.
نسبت به مولای حقیقی نگاه کنید با دید عقلایی این احتمالات ضعیف مورد توجه نیست

عجیبه که عقلاء پس از توجه به امثله فراوان عرفی دم دست خودشان؛ همچنان احتمال ثبوتی عقلائی عدم امکان استیفای غرض را نمیدهند. Rolleyes  به نظر این احتمال کاملا عقلائی است، ثانیا) اصلا بحث عقلی است نه عقلائی، یعنی همینکه احتمال عقلی برود، برای دفاع از مشکله عقلی دور کافی است.
پاسخ
#14
در مولای حقیقی عدم تمکن از استیفا می تواند به جهت مفسده در الزام باشد یعنی مثلا مولا می بیند اگر در برخی موارد الزام کند مفسده ای دارد که بر مصلحت اعاده می چربد.
ممکن است بگویید این احتمال عقلایی نیست ولی دو نکته است که توجه به آن می تواند مساله را روشن تر کند:
نکته اول این که ما در شریعت بیاناتی را می یابیم که شاهد اهمیت داشتن مصالح ترخیصیه (یا مفسده در الزام) می باشد مانند تجویز برایت در جاییکه هم غرض الزامی محتمل است و هم غرض ترخیصی در عین حال شارع الزام به احتیاط نکرده و این معنایی ندارد جز اهم بودن ترخیص و این منافاتی با استحباب احتیاط هم ندارد یا روایاتی که می گوید ان الله یحب ان یوخذ برخصه کما یحب ان یوخذ بعزایمه.
نکته دوم اینست که در همان فضای عقلائی گاهی یک مربی علیرغم مصلحتی که در متعلق می بیند ولی به دلایلی همچون سرکش نشدن زیردست خود از الزام آن رفع ید می کند مثلا پدر می بیند خوردن پفک برای فرزندش ضرر دارد در عین حال به او اجازه می دهد بخورد تا از مفاسد بزرگتری جلوگیری کند و این نیست الا از جهت مفسده در الزامی که در زهن خود عقلا نیز وجود دارد.
ما نگاهمان به شریعت ناقص است. خیال می کنیم شریعت آمده فقط ثواب و عقاب کند در حالی که یکی از اغراض مهم شریعت تربیت نفوس است و لازمه تربیت اینست که گاهی از مصالح و مفاسد موجود در متعلق غنض عین نموده و به مکلف رخصت دهی. این که می فرمایید عقلایی نیست شاید به دلیل قیاس مولا و عبد حقیقی با مولا و عبد عرفیست چون شاید بین مولا و عبد عرفی رابطه تربیتی نباشد ولی بین مولا و عبد حقیقی قطعا غرض تربیتی وجود دارد.
پاسخ
#15
(7-اسفند-1399, 22:26)مسعود عطار منش نوشته: در مولای حقیقی عدم تمکن از استیفا می تواند به جهت مفسده در الزام باشد یعنی مثلا مولا می بیند اگر در برخی موارد الزام کند مفسده ای دارد که بر مصلحت اعاده می چربد.
ممکن است بگویید این احتمال عقلایی نیست ولی دو نکته است که توجه به آن می تواند مساله را  روشن تر کند:
نکته اول این که ما در شریعت بیاناتی را می یابیم که شاهد اهمیت داشتن مصالح ترخیصیه (یا مفسده در الزام) می باشد مانند تجویز برایت در جاییکه هم غرض الزامی  محتمل است و هم غرض ترخیصی در عین حال شارع الزام به احتیاط نکرده و این معنایی ندارد جز اهم بودن ترخیص و این منافاتی با استحباب احتیاط هم ندارد یا روایاتی که می گوید ان الله یحب ان یوخذ برخصه کما یحب ان یوخذ بعزایمه.
نکته دوم اینست که در همان فضای عقلائی گاهی یک مربی علیرغم مصلحتی که در متعلق می بیند ولی به دلایلی همچون سرکش نشدن زیردست خود از الزام آن رفع ید می کند مثلا پدر می بیند خوردن پفک برای فرزندش ضرر دارد در عین حال به او اجازه می دهد بخورد تا از مفاسد بزرگتری جلوگیری کند و این نیست الا از جهت مفسده در الزامی که در زهن خود عقلا نیز وجود دارد.
ما نگاهمان به شریعت ناقص است. خیال می کنیم شریعت آمده فقط ثواب و عقاب کند در حالی که یکی از اغراض مهم شریعت تربیت نفوس است و لازمه تربیت اینست که گاهی از مصالح و مفاسد موجود در متعلق غنض عین نموده و به مکلف رخصت دهی. این که می فرمایید عقلایی نیست شاید به دلیل قیاس مولا و عبد حقیقی با مولا و عبد عرفیست چون شاید بین مولا و عبد عرفی رابطه تربیتی نباشد ولی بین مولا و عبد حقیقی قطعا غرض تربیتی وجود دارد.

بله حالا شد احتمال موجه.احسنت
پاسخ
#16
از حوصله ای که به خرج دادید متشکرم
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  جایگاه بناگذاری قلبی در احکام شرعی مسعود عطار منش 0 104 23-آذر-1402, 13:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  واقعی بودن یا نبودن مرحله فعلیت احکام مسعود عطار منش 0 319 13-آبان-1401, 12:32
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اختصاص خفای واسطه به موارد تلازم دایمی مسعود عطار منش 0 158 25-شهريور-1401, 13:28
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اختصاص استصحاب عدم ازلی به مفاد کان ناقصه مسعود عطار منش 0 435 17-شهريور-1401, 09:57
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  دیدگاه آیت الله شبیری در اختصاص احکام به عالمین مسعود عطار منش 12 1,066 16-بهمن-1400, 20:54
آخرین ارسال: سید محمد احمدی
  نحوه شکل گیری احکام وضعی مسعود عطار منش 0 460 18-فروردين-1400, 17:56
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  سه وجه برای اختصاص استصحاب به شک در رافع مسعود عطار منش 0 584 18-اسفند-1399, 13:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اقسام جزء واجب و احکام ان مسعود عطار منش 0 514 26-دي-1399, 17:58
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  شمول لاضرر نسبت به احکام عدمیه ۲ مسعود عطار منش 0 732 19-شهريور-1399, 16:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  شمول لا ضرر نسبت به احکام عدمیه مسعود عطار منش 0 606 19-شهريور-1399, 16:01
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان