امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آیت الله شبیری:استصحاب در شبهات حکمیه
#1
به نقل استاد شبیری از والد معظمشان جریان استصحاب در شبهات حکمیه با یک اشکال مواجه است و آن عبارتست از عدم ترجیح اطلاق افرادی نسبت به اطلاق احوالی.
توضیح مطلب اینست که دلیل استصحاب یک اطلاق افرادی دارد نسبت به شبهات موضوعیه و حکمیه و یک اطلاق احوالی دارد نسبت به حالت قبل الفحص و بعد الفحص. لازمه این دو اطلاق اینست که در شبهات حکمیه قبل از فحص بتوان استصحاب جاری کرد و این غیر قابل التزام است لذا یا باید از اطلاق احوالی شبهات حکمیه زفع ید کرد و یا اساسا از اطلاق افرادی نسبت به اصل شبهات حکمیه رفع ید کرد و هیچیک بر دیگری ترجیح ندارد.
پاسخ
#2
یه جوابی بعض اساتید دام ظله دارند که دلیل استصحاب نسبت به شبهات حکمیه قبل فحص اصلا اطلاق نداره چون استصحاب در این فرض واضح البطلان است و این قرینه لبیه مانع انعقاد اطلاق میشود و لذا دورانی بین این دو اطلاق محقق نمی شود تا بحث بکنیم که مرجح دارد یا ندارد.
استاد دام ظله کلام پدر بزرگوارشون رو قبول دارند؟
پاسخ
 سپاس شده توسط عرفان عزیزی
#3
(9-اسفند-1399, 15:05)105767 نوشته: یه جوابی بعض اساتید دام ظله دارند که دلیل استصحاب نسبت به شبهات حکمیه قبل فحص اصلا اطلاق نداره چون استصحاب در این فرض واضح البطلان است و این قرینه لبیه مانع انعقاد اطلاق میشود و لذا دورانی بین این دو اطلاق محقق نمی شود تا بحث بکنیم که مرجح دارد یا ندارد.
استاد دام ظله کلام پدر بزرگوارشون رو قبول دارند؟
سلام حضرت آیة الله هم قائل هستند که اطلاق وجود نداره؛ لکن استدلال این است که گرچه علم به خروج داریم لکن در کیفیت خروج شک داریم و نمیدانیم این خروج به شکل عدم اراده اطلاق احوالی است و یا عدم اراده اطلاق افرادی؟ و هیچ یک نیز بر دیگری ترجیحی ندارد و مرتبه خلاف ظاهر در هر دو یکسان است.
پاسخ
#4
سلام و رحمه
اگر هم این منظور ایشون دام ظله باشه باز شاید بشه گفت وقتی قرینه لبیه باشه بر عدم اراده شبهه حکمیه قبل از فحص پس میگیم مولا نسبت به شبهه حکمیه قبل الفحص در مقام بیان نیست ولی نسبت به بقیه صور و فروض میگیم قرینه بر خلاف نداریم مولا هم که در مقام بیان است پس اطلاق دارد و شامل شبهه حکمیه بعد الفحص هم می شود. و دلیل نداریم که از این اطلاق رفع ید کرد.
شما میدونید فرزند محقق ایشون دام ظلهما نظرشون چیه؟
پاسخ
#5
(12-اسفند-1399, 14:42)105767 نوشته: سلام و رحمه
اگر هم این منظور ایشون دام ظله باشه باز شاید بشه گفت وقتی قرینه لبیه باشه بر عدم اراده شبهه حکمیه قبل از فحص پس میگیم مولا نسبت به شبهه حکمیه قبل الفحص در مقام بیان نیست ولی نسبت به بقیه صور و فروض میگیم قرینه بر خلاف نداریم مولا هم که در مقام بیان است پس اطلاق دارد و شامل شبهه حکمیه بعد الفحص هم می شود. و دلیل نداریم که از این اطلاق رفع ید کرد.
شما میدونید فرزند محقق ایشون دام ظلهما نظرشون چیه؟
پاسخ
#6
نظر ایشون هم مثل پدرشونه.
ایشون در توضیح این اشکال می فرمودند علم ما به عدم جریان استصحاب در شبهات حکمیه قبل الفحص به همان میزانی که اطلاق احوالی را زیر سیوال می برد اطلاق افرادی را هم زیر سوال می برد چون در هر دو طرف تنها یک خلاف ظاهر رخ می دهد گر چه در فرض رفع ید از اطلاق افرادی تعداد بیشتری از تحت دلیل خارج می شوند ولی این که تعداد بیشتر است مهم نیست بلکه میزان، خلاف ظاهر بیشتر است که حتی ممکن است اطلاق احوالی ظهورش اقوی باشد از اطلاق افرادی چون لا اقل در برخی ادله استصحاب تصریح به عدم لزوم فحص شده و این باعث می شود احتمال این که این دلیل اساسا ناظر به مواردی باشد که استصحاب بدون فحص جاری می شود قوی تر شود.
البته بنده با شما موافقم و فعلا بیان استاد برای بنده هضم نشده.
پاسخ
#7
تشکر بابت توضیحات و وفقک الله سبحان لمرضاته
باید فکر کرد که چه چیزی به ذهن مبارک این دو بزرگوار دام ظلهما بوده و این دقتی است که نمیدونم به ذهن دیگران هم رسیده یا خیر.
ولی ذهن قاصر حقیر تصدیق نمیکنه و ذهن ساذج و عرفی شاید به این دوران نمیرسه و راحت میگه میدونم این قسمت منظورش نیست و دیگه اصلا به ذهنش نمیرسه که حالا ممکنه اصلا شبهه حکمیه رو مد نظر نداشته نه فقط یک حالت خاص آن به نحوی که نشه به اطلاق تمسک کرد برای نفی احتمال دوم.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  برهان آیت الله العظمی شبیری برای نادرست بودن انصراف دلیل از فرد نادر مسعود عطار منش 2 266 18-بهمن-1402, 18:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حدیث «طلب العلم فریضةٌ ...» در بیان حضرت آیت الله شبیری زنجانی دامت برکاته مسعود عطار منش 0 521 18-بهمن-1402, 18:46
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مقایسه بین تفسیر محقق خوئی و محقق خراسانی از شک مأخوذ در دلیل استصحاب مسعود عطار منش 0 115 28-شهريور-1402, 17:03
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  چکیدۀ دیدگاه استاد شبیری در بحث اشتراط بقای موضوع در جریان استصحاب مسعود عطار منش 0 113 23-شهريور-1402, 12:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم استصحاب بر سایر اصول در کلام محقق خراسانی مسعود عطار منش 2 216 13-شهريور-1402, 10:32
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال محقق خراسانی به حکومت امارات بر استصحاب مسعود عطار منش 0 113 10-شهريور-1402, 14:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حکومت امارات بر استصحاب از نگاه محقق محقق خویی مسعود عطار منش 0 83 3-شهريور-1402, 16:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  استظهار مرحوم حاج شیخ از یقین و شک در دلیل استصحاب مسعود عطار منش 0 90 27-مرداد-1402, 14:34
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریب ورود امارات بر استصحاب در کلام محقق خراسانی مسعود عطار منش 0 140 20-مرداد-1402, 18:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریب حکومت اماره بر استصحاب در کلام مرحوم آقای اراکی مسعود عطار منش 0 124 13-مرداد-1402, 13:37
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان