10-اسفند-1399, 11:50
استاد شهیدی در این بحث که آیا ما مخیر هستیم تکبیره الاحرام را مستقل بگوییم یا وصل کنیم و یا اینکه متعینا باید وصل به ما قبل نکنیم نظر آیت الله سیستانی را این طور نقل کردند: قدرمتیقن از أمر این است که گفتن الله اکبر به صورت مستقل، مجزی است ولی احتمال می دهیم مخیّر باشیم؛ أما در دوران أمر بین تعیین و تخییر، علم اجمالی به وجوب تعیینی یا وجوب تخییری منجّز است؛ چون علم اجمالی داریم یا عنوان «أحدهما» واجب است اگر واجب تخییر باشد، یا این که عنوان تعیینی واجب است اگر واجب، تعیینی باشد؛ مثلاً اگر ندانم که در افطار عمدی، صوم ستین یوماً متعیّن است یا مخیّر بین صوم ستین یوماً و اطعام ستین مسکیناً هستم در صورتی که مخیّر باشم به این معنا خواهد بود که شارع «افعل أحدهما» را گفته است. پس اگر وجوب تخییری باشد عنوان «أحدهما» و اگر تعیینی باشد عنوان «صوم» متعلّق وجوب است و بین این دو عنوان در مقام تعلّق وجوب، اقل و اکثر فرض نمی شود و عنوان «صوم» با عنوان «أحدهما» تباین مفهومی داشته و دو مفهوم مستقل اند.
این که مرحوم خویی فرموده اند: أحدهما قطعاً واجب است و نمی دانیم مقیّد به خصوصیت صوم هست یا نه، برائت از تقیّد به خصوصیت صوم جاری می کنیم؛ این مطلب صحیح نیست زیرا اگر صوم واجب باشد در مفهوم صوم «أحدهما» نیامده است تا «أحدهما» متیقّن الوجوب باشد و لذا این علم اجمالی منجّز خواهد بود.
استاد در نقد کلام ایشان فرمودند: عنوان احدهما که بر عهده ی مکلف نمی آید بلکه واقعِ احدهما هست که متوجه مکلف است و رابطه ی بین واقع احدهما و عدل تعیینی دیگر اقل و اکثر است و این تباین مفهومی که ایشان مطرح کردند درست نیست لذا برائت جاری است و کلام مرحوم خویی درست است.
(جلسه ی ۸۲سال ۹۹)
این که مرحوم خویی فرموده اند: أحدهما قطعاً واجب است و نمی دانیم مقیّد به خصوصیت صوم هست یا نه، برائت از تقیّد به خصوصیت صوم جاری می کنیم؛ این مطلب صحیح نیست زیرا اگر صوم واجب باشد در مفهوم صوم «أحدهما» نیامده است تا «أحدهما» متیقّن الوجوب باشد و لذا این علم اجمالی منجّز خواهد بود.
استاد در نقد کلام ایشان فرمودند: عنوان احدهما که بر عهده ی مکلف نمی آید بلکه واقعِ احدهما هست که متوجه مکلف است و رابطه ی بین واقع احدهما و عدل تعیینی دیگر اقل و اکثر است و این تباین مفهومی که ایشان مطرح کردند درست نیست لذا برائت جاری است و کلام مرحوم خویی درست است.
(جلسه ی ۸۲سال ۹۹)