امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کراهت در روایات به معنای حرمت است
#1
استاد شهیدی اشاره کرده اند که آقای سیستانی کراهت را ظاهر در حرمت دانسته اند به شاهد اینکه اولا در روایتی آمده است: «لم یکن علیا یکره الحلال» و ثانیا کراهت در اصطلاح رائج اهل سنت به معنای حرمتی است که شاهدی از قرآن نداشته باشد.

استاد روایت را صرف استعمال دانسته و ادعا دوم را بدون شاهد دانسته و نپذیرفتند اما به نظر بتوان شاهدی برآن یافت
قال ابن وهب: قال لي مالك: لم يكن من فتيا المسلمين أن يقولوا: هذا حرام و هذا حلال، و لكن يقولون: إنّا نكره هذا، و لم أكن لأصنع هذا، فكان الناس يطيعون ذلك، و يرضون به. و معنى هذا أنّ التحريم و التحليل إنما هو اللّه كما تقدم بيانه، فليس لأحد أن يصرّح بهذا في عين من الأعيان، إلا أن يكون الباري يخبر بذلك عنه، و ما يؤدى إليه الاجتهاد في أنه حرام يقول: إنى أكره كذا، و كذلك كان مالك يفعل، اقتداء بمن تقدّم من أهل الفتوى‏.[1]


[1] احكام القرآن، ج‏3، ص: 1183

پاسخ
#2
(11-اسفند-1399, 08:58)حسین بن علی نوشته: استاد شهیدی اشاره کرده اند که آقای سیستانی کراهت را ظاهر در حرمت دانسته اند به شاهد اینکه اولا در روایتی آمده است: «لم یکن علیا یکره الحلال» و ثانیا کراهت در اصطلاح رائج اهل سنت به معنای حرمتی است که شاهدی از قرآن نداشته باشد.

استاد روایت را صرف استعمال دانسته و ادعا دوم را بدون شاهد دانسته و نپذیرفتند اما به نظر بتوان شاهدی برآن یافت
قال ابن وهب: قال لي مالك: لم يكن من فتيا المسلمين أن يقولوا: هذا حرام و هذا حلال، و لكن يقولون: إنّا نكره هذا، و لم أكن لأصنع هذا، فكان الناس يطيعون ذلك، و يرضون به. و معنى هذا أنّ التحريم و التحليل إنما هو اللّه كما تقدم بيانه، فليس لأحد أن يصرّح بهذا في عين من الأعيان، إلا أن يكون الباري يخبر بذلك عنه، و ما يؤدى إليه الاجتهاد في أنه حرام يقول: إنى أكره كذا، و كذلك كان مالك يفعل، اقتداء بمن تقدّم من أهل الفتوى‏.[1]


[1] احكام القرآن، ج‏3، ص: 1183

 سلام این کلام صرفا ثابت میکنه که مراد متکلم از عبارت انا نکره، حرمت است. ولی ثابت نمیکند که مستعمل فیه نیز همان حرمت است. شاید مستعمل فیه همان کراهت و اشمئزاز باشد لکن به تناسبات مقام و شواهدی مثل عدم احتمال کراهت و استحباب در آن مورد خاص؛ وجوب وتحریم تفهیم بشود.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اختصاص واژه ی حرمت به محرمات قرآنی عرفان عزیزی 0 844 26-بهمن-1401, 10:19
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  مدگرائی از منظر روایات مهدی خسروبیگی 10 4,276 14-آذر-1400, 09:31
آخرین ارسال: علاوی
  معنای بطلان عقد نکاح یا سلام 0 565 1-مهر-1399, 07:55
آخرین ارسال: یا سلام
  عدم کراهت صوم عاشورا مهدی خسروبیگی 2 1,243 15-تير-1399, 07:55
آخرین ارسال: سید وحید
  عدم صحت انتساب قبول تمامی روایات به اخباریین سید رضا حسنی 3 1,652 25-ارديبهشت-1399, 16:18
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  بررسی حرمت استماع غیبت shahed 3 5,579 4-بهمن-1397, 11:13
آخرین ارسال: عالم
  نکته علمی:  عدم ذکر شفع در روایات حسین بن علی 0 3,029 22-آذر-1395, 20:47
آخرین ارسال: حسین بن علی
  حرمت پوشیدن لباس شهرت amirabas 1 4,906 12-دي-1394, 20:10
آخرین ارسال: dinparast
  حرمت شکنجه رضا اسکندری 0 3,324 31-فروردين-1394, 17:58
آخرین ارسال: رضا اسکندری
  درخواست توضیح:  معنا لعن در روایات حسین بن علی 1 5,172 11-آذر-1393, 11:52
آخرین ارسال: 87157

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان