19-آبان-1391, 18:27
در وسایل روایت إِذَا قَالَ الْمُؤْمِنُ لِأَخِيهِ أُفٍّ خَرَجَ مِنْ وَلَايَتِهِ با این سند نقل شده است :
ُ وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ فُضَيْلٍ مِثْلَهُ ( وسائلالشيعة ج : 12 ص : 300)
که با این وجود کلینی با واسطه محمد بن یحیی از احمد بن محمد نقل کرده و در نحوه اخذ روایت احمد بن محمد اشعری از علی بن الحسن اشکال خواهد بود ولی با رجوع به کافی معلوم می¬شود که سند طور دیگر است و به این صورت است ولی در کافی سند به این صورت است
أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ التَّيْمِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِذَا قَالَ الْمُؤْمِنُ لِأَخِيهِ أُفٍّ خَرَجَ مِنْ وَلَايَتِهِ (الكافي 8 365 خطبة لأمير المؤمنين ع ..... ص : 60)
یعنی احمد بن محمد بن احمد استاد کلینی است و نحوه اخذ روایت او از علی بن الحسن که هر دو بغدادی هستند مشکلی نخوهد داشت و مرحوم شیخ حر به اعتبار تعلیق به روایات قبل این روایت را این طور درست کرده است .
ُ وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ فُضَيْلٍ مِثْلَهُ ( وسائلالشيعة ج : 12 ص : 300)
که با این وجود کلینی با واسطه محمد بن یحیی از احمد بن محمد نقل کرده و در نحوه اخذ روایت احمد بن محمد اشعری از علی بن الحسن اشکال خواهد بود ولی با رجوع به کافی معلوم می¬شود که سند طور دیگر است و به این صورت است ولی در کافی سند به این صورت است
أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ التَّيْمِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِذَا قَالَ الْمُؤْمِنُ لِأَخِيهِ أُفٍّ خَرَجَ مِنْ وَلَايَتِهِ (الكافي 8 365 خطبة لأمير المؤمنين ع ..... ص : 60)
یعنی احمد بن محمد بن احمد استاد کلینی است و نحوه اخذ روایت او از علی بن الحسن که هر دو بغدادی هستند مشکلی نخوهد داشت و مرحوم شیخ حر به اعتبار تعلیق به روایات قبل این روایت را این طور درست کرده است .