10-خرداد-1392, 12:52
آنچه که حضرت استاد فرمودند ظاهرا مبتلا به اشکال است. زیرا:
اولا درست است که تاکید یکی از اسالیب محاوره و مفاهمه است لکن در عرف قانون گذاری و جعل خلاف رویّه و اصل است.
ثانیا: اینکه فرمودند در موارد نفی حرج ملاک موجود است و در عین حال تکلیف و خطاب فعلی نیست. این سخن بر مبنای رخصت بودن ادله نفی حرج است و لکن اگر مبنا عزیمت بودن این ادله باشد، ملاک نیز موجود نخواهد بود. و قدرت به معنای قدرت عقلیه خواهد بود.
اولا درست است که تاکید یکی از اسالیب محاوره و مفاهمه است لکن در عرف قانون گذاری و جعل خلاف رویّه و اصل است.
ثانیا: اینکه فرمودند در موارد نفی حرج ملاک موجود است و در عین حال تکلیف و خطاب فعلی نیست. این سخن بر مبنای رخصت بودن ادله نفی حرج است و لکن اگر مبنا عزیمت بودن این ادله باشد، ملاک نیز موجود نخواهد بود. و قدرت به معنای قدرت عقلیه خواهد بود.