امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
رساله عددیه
#1
حضرت استاد درمورد رساله عددیه و توثیق عامی که از مرحوم شیخ در آنجا نقل شده است مطالبی فرموده اند که انعکاس آن خالی از فایده نیست:
مرحوم شیخ مفید بعد از آوردن روایاتی دال بر اینکه ماه رمضان هم مانند بقیه ماهها مبتلا به کسری یا زیادی می شود راویان آن روایات را بزرگانی دارای جلالت و منزلت بالا توصیف می کند . مرحوم آقای خویی از این تعبیر تلقی توثیق کرده اند که فی نفسه مطلب درستی است لیکن مشکل این است که قرینه ای در کلام مرحوم شیخ مفید موجود است که کاررا مشکل میکند :
بیان مطلب این است که قبل از این فقره محل بحث ،مرحوم شیخ چند روایت مبنی بر اینکه ماه رمضان هیچ گاه کم نمی شود نقل میکند وآنها را رد می کند از جمله یکی از راویان این روایات محمد بن سنان است که شیخ مفید او را تضعیف می کند و مطعون میشمارد و از قضا محمد بن سنان یکی از راویان روایات فقره دوم است .
حال سوال این است که چطور میشود شیخ یک راوی را با فاصله چند صفحه یک بار مطعون بداند و بار دیگر چزو اعلام و رؤساء
همین قرینه ای است که همه راویان محل بحث مشمول توثیق شیخ نیستند و لا اقل شبهه مصداقیه پیش می آید
و اما توجیه عبارت شیخ :
توجیه جناب استاد این بوده است که مرحوم شیخ مجموع من حیث مجموع را درنظر گرفته اند نه تک تک این رواة را
ولی توجیهی که آقای شبیری فرموده اند این است که مرحوم شیخ به این روایات اطمینان داشته است و اکثر روات این روایات رامعتبر می دا نسته و برای تایید روایات برخی ضعاف را هم ضمیمه کرده است
نا گفته نماند که قرینه دیگری راهم آقای شبیری بر اصل مدعا آورده اند وآن این است که مرحوم شیخ این راویان را دارای اصول و مصنفات مشهوره شمرده است در حالی که راویانی در این بین هستند که دارای این ویژگی نیستند
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان