23-شهريور-1392, 17:36
استاد در ذیل روایت مسعدۀ فرمودند: إستصحاب عدم کونها اختاً رضاعیّاً استصحاب در عدم أزلی است؛ زیرا وقتی این زن نبود، اخت رضاعی من نبود و از اوّل تولّدش در اخت رضاعی بودن او شکّ می کنیم.
ولی کلام ایشان در برخی از صور محلّ اشکال است. اگر این زن قبل از مرد متولّد شود، استصحاب عدم نعتی است، نه استصحاب عدم ازلی؛ زیرا وقتی او متولّد شد، وجود داشت ولی اخت رضاعی نبود و بعد از تولّد آن مرد، در اخت رضاعی بودن آن زن شک می کنیم.
ولی کلام ایشان در برخی از صور محلّ اشکال است. اگر این زن قبل از مرد متولّد شود، استصحاب عدم نعتی است، نه استصحاب عدم ازلی؛ زیرا وقتی او متولّد شد، وجود داشت ولی اخت رضاعی نبود و بعد از تولّد آن مرد، در اخت رضاعی بودن آن زن شک می کنیم.