امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقد کلام اقای صدر در ردّ نفی ادعائی در حدیث رفع
#1

اقای صدر اشکال کرده اند که نفی ادعائی در مالایطیقون ممکن نیست چون نفی ادعائی در جایی است که در خارج حقیقة وجود داشته باشد ولی در مالایطیق وجود ندارد.
استاد احمدی از این کلام جواب داده اند که لو سلمنا صحة این کلام، ولی این مختص موضوع است،‌ اما در متعلق وتنزیل ان بمنزله عدم، عکس ان صحیح است ونباید در خارج موجود باشد،‌چون خارج ظرف سقوط است ونه ظرف ثبوت، اگر متعلق درخارج موجود باشد دیگر نهی وامر نسبت به ان بی معناست، اینجا نفی، نفی متعلق است. مثلا اگر بگوید التیمم وضوء وتیمم وجود داشته باشد، امر به تیمم لغو خواهد بود. اینجا هم طبیعت تیمم را نازل منزله وضوء میکند نه تیمم خارجی را. وثانیا اصلا هم لازم هم نیست در خارج موجود باشد تا تنزیل درست باشد،‌ اگر شخصی بگوید بچه شما را تنزیل کردم بمنزله شیخ انصاری، اینجا ولو هنوز بچه ای نباشد باز تنزیل درست است،‌ بله این تنزیل درجایی که به هیچ وجه امکان بوجود امدنش نباشد لغو است،‌ولی اگر برای بعضی ممکن است لغو هم نخواهد بود.
اما نسبت به موضوع،‌ اگر "مالایطیق" دو مصداق دارد مالایطیق عقلی ومالایطیق عرفی اینکه نسبت به مالایطیق عقلی تنزیل ممکن نباشد معنایش این نخواهد بود که معنا تغییر کند بلکه نتیجه اش انحصار این معنا به یک مصداق خواهد شد،‌وهمین کلام را خود ایشان در قرینه سیاق در مااضطروا الیه فرموده که مصداقش منحصر در یک فرد میشود بخلاف مالایعلمون که دو مصداق پیدا میکند.

وایضا به کلام ایشان نقض میشودشما در اضطرار به ترک صلاة چه میگوئید؟ اگر بگوئید ترکش را تنزیل کرده بمنزله لاترک،‌ ترک که موضوع حکم نیست،‌شارع صلاة را واجب کرده،‌ترک که موضوع نیست، پس در اینجا باید بگوید صلاتی را که نسبت به این مضطر هست لاصلاة حساب کردم واین یعنی اینکه وجوب به ان تعلق نگرفته.
مثلا اگر شک در وقت کردیم،‌اینجا استصحاب بقاء وقت میکنیم، اینجا اگر یک دلیلی بگوید صلاة تو صلاة در وقت نیست، این معنایش این است که وجوب ندارد.
در مضطر هم وقتی میگوید صلاة تو صلاة نیست، کدام صلاة را تنزیل به منزله عدم کرده ودلالت بر عدم وجوب ان میکند، با اینکه این صلاتی نیاورده ، جواب این است که طبیعی صلاة را.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  کلام آیت الله زنجانی در مورد سیره های مستحدث Payam_Khajei 2 238 17-اسفند-1402, 15:30
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تمسک به فحوای حجیت خبر ثقه در اثبات حجیت شهرت فتوایی(تهافت در کلام بحوث) Payam_Khajei 0 52 5-اسفند-1402, 23:00
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  کلام شهید صدر در اثبات اصاله الثبات (استصحاب قهقرایی) Payam_Khajei 2 123 2-اسفند-1402, 12:04
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  عدم احراز ظهور کلام به دلیل شک در قرینه متصله Payam_Khajei 2 194 25-بهمن-1402, 00:09
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  لزوم تفصیل بین کلام مولا و مخبر در سیره عقلائیه بر حجیت ظهور Payam_Khajei 4 319 24-بهمن-1402, 16:58
آخرین ارسال: علی آمنی
  کلام بحوث در مورد روایات نهی از رجوع به قرآن Payam_Khajei 0 58 19-بهمن-1402, 00:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  کلام شهید صدر در مورد سیره های مستحدث Payam_Khajei 3 266 3-بهمن-1402, 00:00
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  کلام شهید صدر در عدم پذیرش خبر واحد صحیح در رد سیره عقلائیه Payam_Khajei 0 46 24-دي-1402, 19:24
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  نقد کلام علامه طباطبایی مبنی بر اینکه آیات الاحکام تنها در مقام بیان اصل تشریع هستند محمودی 10 1,079 21-بهمن-1401, 18:44
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  کلام محقق اصفهانی مبنی بر عدم اعتبار شروط ذکر شده در مرجع تقلیدغیر از اعلمیت مهدی منصوری 3 2,158 14-فروردين-1401, 04:38
آخرین ارسال: مرتضی عظیمی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان