2-آبان-1392, 13:30
در کتاب قصاص - مبحث سبب و مباشر و اینکه سبب یعنی چه و علت یعنی چه -
كلمات فقهاء و بزرگان در انتخاب مثالها و مصاديق علت و سبب و شرط اختلاف نظر است و هركدام مطلب را به گونهاى خاص بيان كردهاند و حتى يك فقيه در يك مورد دو نظريه مختلف دارد؛
مثلا مرحوم علامه در كتاب قواعد يك جا خفه كردن با دست را جزو مباشرت بحساب مىآورد و بعد از چند سطر آن را براى تسبيب مثال مىزند،
لذا مرحوم محقق قمى (رَحَمهُ الله) در جامعالشتات در يكجا مىفرمايد: فرمايش فقهابراى مبتدى و متوسط گيج كنندهاست،و در جاى ديگر مىفرمايند: مبتدى بيچاره بااين همه اختلاف در مثالها كه فقهاء دارند چه بايدبكند؟ واقعا هم، مطلب همينطور است
كلمات فقهاء و بزرگان در انتخاب مثالها و مصاديق علت و سبب و شرط اختلاف نظر است و هركدام مطلب را به گونهاى خاص بيان كردهاند و حتى يك فقيه در يك مورد دو نظريه مختلف دارد؛
مثلا مرحوم علامه در كتاب قواعد يك جا خفه كردن با دست را جزو مباشرت بحساب مىآورد و بعد از چند سطر آن را براى تسبيب مثال مىزند،
لذا مرحوم محقق قمى (رَحَمهُ الله) در جامعالشتات در يكجا مىفرمايد: فرمايش فقهابراى مبتدى و متوسط گيج كنندهاست،و در جاى ديگر مىفرمايند: مبتدى بيچاره بااين همه اختلاف در مثالها كه فقهاء دارند چه بايدبكند؟ واقعا هم، مطلب همينطور است
وبلاگ بحر الفقاهة moen1.persianblog.ir
(وبلاگ معین الحق. فقهی اجتماعی سیاسی..)
/wahhabism1.persianblog.ir نقد وهابیت
christ.persianblog.ir نقد مسیحیت
(وبلاگ معین الحق. فقهی اجتماعی سیاسی..)
/wahhabism1.persianblog.ir نقد وهابیت
christ.persianblog.ir نقد مسیحیت