ارسالها: 10
موضوعها: 1
تاریخ عضویت: آذر 1392
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 3 بار در 3 ارسال
بیت المال عبارت است از اراضی خراجیه (مفتوحة عنوة)زیرا در بحث فقه فقها سه نوع ملکیت برای آنچه بر زمین و در روی زمین است قائلند
1.ملک امام ع (دولت)که عبارت از انفال و قطایع الملوک
2.ملک مسلمین که اراضر مفتوحةعنوة باشد
3. ملک شانی که مباحات عامه باشد که ماهیان در دریا و پردندگان در آسمانها باشند.
معادن ملک امام ع و نفت هم ملک مستخرج است.
ارسالها: 112
موضوعها: 17
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
2
سپاس ها 30
سپاس شده 35 بار در 29 ارسال
آنچه به نظر می رسد این است که بیت المال حق اولیه مردم نیست به گونه ای که هر کس بتواند ادعا ی سهم خود را از حاکم نماید بلکه حاکم شرعی وظیفه دارد بیت المال را طبق مصالح به مصرف برساند البته نه فقط مصارف و مصالح فقرا بلکه باید به گونه ای باشد ک مملکت تحت کنترل شخص حاکم صحیح و کامل اداره شود.
و یارانه ها هم که از اموال عمومی(بیت المال) تهیه می گردد باید طبق مصالح تقسیم گردد البته نه اینکه صرف پول دار و غنی بودن ملاک عدم تعلق به آنها باشد بلکه ممکن است ملاکهای دیگری سبب تعلق یارانه به آنها شود و همچنین صرف فقر شاید تنها ملاک نباشد و فقرا هم نمی توانند ادعای سهم قطعی نمایند و...
البته بیت المال و یارانه ها بحثی دقیق می طلبد و ان شاءالله در نوشته های بعدی به تکمیل مقدمه ی بیان شده خواهیم پرداخت
ارسالها: 274
موضوعها: 1
تاریخ عضویت: دي 1393
اعتبار:
1
سپاس ها 137
سپاس شده 15 بار در 14 ارسال
در مورد آنچه در مورد «کمک هزینه معیشت» با استفاده از افزایش نرخ بنزین روی داده است اقشار پردرآمد حذف شده اند
مجال خوبی فراهم شده است که بررسی شود کدام روش به سیره اهل بیت علیهم السلام نزدیک تر است
حذف اقشار پردرآمد مانند آنچه در مورد افزایش نرخ بنزین اکنون شاهدیم
یا پرداخت به همه اقشار مانند آنچه در مورد پرداخت یارانه شاهد بودیم
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق