امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سؤال: عدم کمال رکوع و سجده در نماز وتیره
#1
باسمه تبارک و تعالی
گاهی مشاهده نموده ام که دوستان طلبه در نماز نافله نشسته مثل وتیره رکوع و سجده را به طور کامل بجا نمی آورند و قبل از آرامش بدن سر از رکوع یا سجده برمی دارند. آیا نافله آنها درست است؟ این عمل چه توجیهی دارد؟ممنون[/align]
پاسخ
#2
یکی از اساتید ما چند سال پیش همین ایراد را مطرح کردند و فرمودند که حتی برخی از بزرگان و فضلای حوزوی هم در مقام عمل نماز نافله خود را غلط می خوانند.
فقط یک نکته به ذهن من می رسد که ممکن است به کمک آن این نمازها را تصحیح نمود: ادله ای که سکون بدن در حین ذکر را شرط صحت نماز دانسته اند، منصرف به نمازهای واجب آن هم نمازهای یومیه هستند لذا چنین شرطی برای نمازهای مستحبی مطرح نیست.
خوب است ادلة اشتراط بیان شود.
پاسخ
#3
(22-آبان-1391, 09:14)7923055 نوشته: یکی از اساتید ما چند سال پیش همین ایراد را مطرح کردند و فرمودند که حتی برخی از بزرگان و فضلای حوزوی هم در مقام عمل نماز نافله خود را غلط می خوانند.
فقط یک نکته به ذهن من می رسد که ممکن است به کمک آن این نمازها را تصحیح نمود: ادله ای که سکون بدن در حین ذکر را شرط صحت نماز دانسته اند، منصرف به نمازهای واجب آن هم نمازهای یومیه هستند لذا چنین شرطی برای نمازهای مستحبی مطرح نیست.
خوب است ادلة اشتراط بیان شود.
پاسخ:
درست است که شرایطی مثل استقبال و استقرار در نوافل شرط نیست؛ ولی این در صورتی است که نماز نافله با شرایط غیر عادی همراه باشد؛ چون ادله ای که اشتراط را در نوافل نفی می کنند ظهور در حالتهایی دارند که نمازگزار در حال حرکت یا رکوب است، نه در حالتی که می تواند استقبال و استقرار و... را رعایت کند.
اگر اشکال کنید که وقتی اصل نماز مستحبی، واجب نیست چگونه شروطش واجبند، می گوییم وجوب شرعی ندارند؛ بلکه وجوب شرطی دارند یعنی برای صحت و کمال این شرایط باید رعایت شوند.
پاسخ
#4
[b]سلام. آیا اگر شرطیت آن درنمازهای مستحبی ثابت نشود _با توجه به اینکه بنای شارع در نوافل تسهیل است و این می تواند ظهور روایات را در حالات اضطراری خدشه دار کند _چگونه می توان وجوب شرطی آن را برای صحت ثابت کرد؟[/b]Idea
[یا علی]
پاسخ
#5
جناب رضا!
آنچه در ادله نمازهای نافله مفروغ عنه است، همانندی آن با نمازهای واجب است که وقتی سائل از نافله در هنگام رکوب قافله می پرسد، امام علیه السلام عدم استقرار و استقبال را تجویز می فرماید. بنابر این تسهیلی که از سوی شارع ثابت می شود همین مقدار است نه بیش از آن و در حالت اضطرار هم بیش از این تجویز نشده است؛ زیرا غیر از این شروط دیگر قابل تجویز نبوده است و اگر بود در ادله ذکر می شد. اما اینکه فرموده اید شرطیت آن در نمازهای مستحبی ثابت نشود قابل فهم نیست؛ زیرا بحث در اجزاء نماز مستحبی و وجوب شرطی آنهاست نه اینکه شرطیت اجزاء نماز مورد بحث باشد.
و من الله التوفیق
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سؤال:  نماز امام حسین علیه السلام در ظهر عاشورا حامد 5 5,739 2-بهمن-1401, 11:46
آخرین ارسال: علاوی
  تلفظ اشتباه اذکار نماز برای جاهل قاصر و مقصر 89195 1 3,296 25-دي-1396, 20:05
آخرین ارسال: مومن
  سؤال:  وظیفه کسی که بدون فحص از قبله نماز بخواند روشنائی 4 11,578 28-ارديبهشت-1393, 17:32
آخرین ارسال: روشنائی
  سؤال:  آخرین زمان عدول از نیت در نماز روشنائی 0 3,826 28-دي-1392, 15:01
آخرین ارسال: روشنائی
  سؤال:  سجده سهو شرط صحت نماز سید محمود فریمانه 1 5,986 28-فروردين-1392, 12:54
آخرین ارسال: سید محمود فریمانه
  سؤال:  وظیفة امام جماعت در صورت علم به بطلان نماز حین نماز مخبریان 8 22,085 23-بهمن-1391, 23:39
آخرین ارسال: جواهری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان