امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: عدم جریان استصحاب درنفس حکم عقل
#1
بحث جریان یاعدم جریان استصحاب درحکم شرعی مستکشف ازحکم عقل دراصول مطرح شده امادرنفس حکم عقلی آیا(باغمض عین ازاینکه موضوع واحدنیست)استصحاب جاری می شود یاخیر؟مثلا دیروزتصرف درملک غیربدون اذنش قبیح بود امروز نمی دانم اذن داده یانه ؟استصحاب بقاء قبح عقلی می کنم .
ان قلت : این استصحاب مثبت است .
قلت : اگر بخواهیم بااین استصحاب ،حکم شرعی رااثبات کنیم بله مثبت است امامستصحب ماخود حکم عقل است وموضوعی است ذی اثر ودراستصحاب هم همینکه موضوع ذی اثرباشد کافی است اینجا هم اثر استصحاب این است که شارع می تواند ماراعقاب کند یعنی اکتفاکرده برهمین حکم عقل.
اشکال این است که :
1. نکته مهمی که باید بدان توجه داشت این است که دراستصحاب ازطرفی می گوییم وحدت موضوع دراستصحاب شرط است وازطرفی می گوییم شک یکی ازارکان استصحاب است وممکن است کسی بگوید این دوچگونه جمع می شوند چون اگر قرار باشد موضوع درقضیه مشکوکه عیناهمان موضوع درقضیه متیقنه باشدکه دیگر شک کردن درموضوع معنا ندارد جواب این است که ملاک وحدت عرفی است نه عقلی درمانحن فیه عقل حکم نداردمگربااحرازموضوع وجایی که یکی ازقیود(که حتی ازحالات موضوع باشد) ازبین برود عقل حکم نداردوبلکه حکم به عدم دارد حال چگونه می گویید شارع برای عقاب اکتفامی کند به استصحاب خود حکم عقل.
به عبارت دیگر :شما می گویید قبلابیان بوده پس منجزاست الان هم همان رااستصحاب می کنیم وحال آنکه عقل الان شک دارد وعقل می گوید من الان حکم ندارم چطورشرع بگوید من اکتفامی کنم به حکم عقل درالان بله قبلا حکم عقل بود اماالان که حکم عقل نیست تاشارع بگوید همین راتعبد می کنم . یعنی الان یک موضوع جدید دیگراست مخصوصا که شایدملاکی راشارع دخیل درحکم بداند اماعقل نداند یابرعکس پس چگونه می توان زمانی که عقل حکم ندارد رابگوییم تعبدا عقل حکم دارددرواقع وقتی عقل حکم موضوع رااحراز کند حکم می دهد ووقتی احراز نکند حکم نمی دهد یعنی حکم به عدم می کند اماشمامی گویی تعبداشارع حکم عقل رامی پذیرد عقل می گوید حکم نیست امانقل می گوید حکم هست همچنین اگر جایی که عقل موضوع رااحراز نکند شاید واقعاشارع حکم عقل راتنفیذنکندخوب اگرشرع دراینگونه مواردبخواهد بگوید من حکم عقل راتنفیذ نمی کنم باید باچه زبانی بگوید شما می گویید حتماباید حکم عقل رااستصحاب کرد. بله شما یک راه دارید اونم اینکه درحالت سابقه که عقل حکم دارد،به ملازمه حکم شرع راثابت کنید والان حکم مستکشف ازعقل رااستصحاب کنید لذا ناچارید به ضمیمه نمودن قانون ملازمه که اگرقانون ملازمه راقبول نکنیدکلام شما اثبات نمی شود.
2. یک نکته این که شمابرای عقاب تمسک می کنید به استصحاب وحال آنکه نیازی به استصحاب نیست چون نفس احتمال قبح منجزتکلیف است لذانیازی به استصحاب نیست البته این درصورتی صحیح است که مابرائت عقلی راقبول نکنیم مثل آقای صدرواستاد احمدی شاهرودی(برائت شرعی هم که سند ندارد)
پاسخ
 سپاس شده توسط hadi


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مقایسه بین تفسیر محقق خوئی و محقق خراسانی از شک مأخوذ در دلیل استصحاب مسعود عطار منش 0 115 28-شهريور-1402, 17:03
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  چکیدۀ دیدگاه استاد شبیری در بحث اشتراط بقای موضوع در جریان استصحاب مسعود عطار منش 0 114 23-شهريور-1402, 12:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم استصحاب بر سایر اصول در کلام محقق خراسانی مسعود عطار منش 2 217 13-شهريور-1402, 10:32
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال محقق خراسانی به حکومت امارات بر استصحاب مسعود عطار منش 0 113 10-شهريور-1402, 14:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حکومت امارات بر استصحاب از نگاه محقق محقق خویی مسعود عطار منش 0 83 3-شهريور-1402, 16:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  استظهار مرحوم حاج شیخ از یقین و شک در دلیل استصحاب مسعود عطار منش 0 90 27-مرداد-1402, 14:34
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریب ورود امارات بر استصحاب در کلام محقق خراسانی مسعود عطار منش 0 141 20-مرداد-1402, 18:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریب حکومت اماره بر استصحاب در کلام مرحوم آقای اراکی مسعود عطار منش 0 124 13-مرداد-1402, 13:37
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم اصاله الطهاره سببی بر استصحاب نجاست مسببی در کلام شهید صدر مسعود عطار منش 0 168 2-تير-1402, 23:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقش ارتکازی بودن استصحاب در تقدیم استصحاب سببی بر مسببی مسعود عطار منش 0 155 2-تير-1402, 23:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان