مرحوم شهید صدر ظهور را به دو قسم تقسیم می کنند ظهور موضوعی یا لغوی و ظهور ذاتی و موضوع حجیت عقلاییه اصاله الظهور را ظهور موضوعی و ظهور ذاتی را اماره عقلاییه بر ظهور موضوعی می دانند .در اینکه مراد ایشان از ظهور موضوعی چیست دو احتمال مطرح است:
1. المفهوم من اللفظ عند نوع السامعین
2. المعنی الذی یرید نوع المتکلمین من هذا اللفظ عند اطلاقه
اما آیا ظهور ذاتی اماره عقلاییه بر ظهور موضوعی است یعنی اگر برای شخصی از کلام ظهوری ایجاد شد عقلا بنا می گذارند که نوع مردم نیز از این لفظ همین معنا را می فهمند؟
به نظر می رسد مطلب این گونه نیست بلکه در غالب موارد با ایجاد ظهور برای شخصی و لو به خاطر غفلت اطمینان وجود دارد که نوع نیز همین مطلب را از کلام برداشت می کند و اگر اطمینانی نباشد و راه علم منسد نباشد با تحقیق برای دستیابی ظهور نوعی تلاش می کند و اماره ای عقلایی را به کار نمی بندد.
سوال: به نظر شما ظهور ذاتی اماره بر ظهور موضوعی است؟
1. المفهوم من اللفظ عند نوع السامعین
2. المعنی الذی یرید نوع المتکلمین من هذا اللفظ عند اطلاقه
اما آیا ظهور ذاتی اماره عقلاییه بر ظهور موضوعی است یعنی اگر برای شخصی از کلام ظهوری ایجاد شد عقلا بنا می گذارند که نوع مردم نیز از این لفظ همین معنا را می فهمند؟
به نظر می رسد مطلب این گونه نیست بلکه در غالب موارد با ایجاد ظهور برای شخصی و لو به خاطر غفلت اطمینان وجود دارد که نوع نیز همین مطلب را از کلام برداشت می کند و اگر اطمینانی نباشد و راه علم منسد نباشد با تحقیق برای دستیابی ظهور نوعی تلاش می کند و اماره ای عقلایی را به کار نمی بندد.
سوال: به نظر شما ظهور ذاتی اماره بر ظهور موضوعی است؟