نظرسنجی: به نظر شما کدام کیفیت، در خواب مستحب است؟
این نظرسنجی بسته شده است.
کیفیت میت در قبر
100.00%
2 100.00%
کیفیت حال احتضار
0%
0 0%
مجموع 2 رای 100%
* چنانچه به گزینه‌ای رای داده اید، با علامت ستاره مشخص گردیده است. [نمایش نتایج]

امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کیفیت استقبال قبله در هنگام خواب
#1
یکی از مستحبّات خواب، إستقبال قبله است.
بحث در این واقع می شود که مراد از استقبال قبله ای که یکی از مستحبّات در هنگام خواب می باشد، همان نحوه احتضار است به این صورت که کف پاها رو به قبله باشد یا به نحوه ای که مرده را در قبر قرار می دهند، یعنی به گونه ای که صورت او رو به قبله باشد.
«قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السّلام):‏ النَّوْمُ‏ عَلَى أَرْبَعَةِ أَصْنَافٍ الْأَنْبِيَاءُ تَنَامُ عَلَى أَقْفِيَتِهَا مُسْتَلْقِيَةً وَ أَعْيُنُهَا لَا تَنَامُ مُتَوَقِّعَةً لِوَحْيِ رَبِّهَا وَ الْمُؤْمِنُ يَنَامُ عَلَى يَمِينِهِ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ وَ الْمُلُوكُ وَ أَبْنَاؤُهَا تَنَامُ عَلَى شِمَالِهَا لِيَسْتَمْرِءُوا مَا يَأْكُلُونَ وَ إِبْلِيسُ وَ إِخْوَانُهُ وَ كُلُّ مَجْنُونٍ وَ ذِي عَاهَةٍ تَنَامُ عَلَى وَجْهِهِ مُنْبَطِحاً. »
از آنجا که مستقبل القبلۀ را در مورد نوم انبیاء فرض نکرده است، استظهار می شود که مراد از استقبال القبلۀ، استقبال با صورت است که در مورد نوم استلقائی امکان پذیر نیست.
و هم چنین در برخی از روایات و کلمات فقهاء همین تعبیر در مورد میّت به کار رفته که می تواند شاهد بر کیفیّت آن باشد.
در کتاب فقه الرضا آمده است: «فإذا تناولت الميّت فقل: بسم الله و بالله و في سبيل الله و على ملّة رسول الله (صلّی الله علیه و آله) ثمّ ضعه في لحده على يمينه مستقبل القبلة و حلّ عقد كفنه و ضع خدّه على التراب. »
هم چنین شیخ صدوق می فرماید: «قال الصادق (عليه السلام): إذا وضعت الميّت في لحده فضعه على يمينه، مستقبل القبلة، و حلّ عقد كفنه، و ضع خدّه على التراب. »
علّامه مجلسی در ذیل روایت امیر المؤمنین (علیهم السلام) می فرماید: «قوله: على أيمانهم، لتوجّههم إلى القبلة مع إعتمادهم على أشرف الجانبين. »
ایشان نحوه مستحبّ از خواب را مثل حالت قرار گرفتن میّت در قبر دانسته است.
ولی از طرفی روایاتی که نوم را موت أصغر معرّفی کرده و این نکته را بیان می کند که شاید روح به جسم او باز نگردد، با این مناسبت دارد که کیفیّت آن همانند استقبال قبله در حال احتضار باشد، مثل این روایت: «قَالَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): إِذَا نَامَ أَحَدُكُمْ فَلْيَضَعْ يَدَهُ تَحْتَ خَدِّهِ الْأَيْمَنِ فَإِنَّهُ لَا يَدْرِي أَ يَنْتَبِهُ مِنْ رَقْدَتِهِ أَمْ لَا. »
«وَ قِيلَ لِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ (علیهما السّلام) مَا الْمَوْتُ؟‏ قَالَ: هُوَ النَّوْمُ‏ الَّذِي يَأْتِيكُمْ كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَّا أَنَّهُ طَوِيلٌ مُدَّتُهُ لَا يُنْتَبَهُ مِنْهُ إِلَّا يَوْمَ الْقِيَامَةِ. »
«عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ) قَالَ: كَانَ فِيمَا وَعَظَ بِهِ لُقْمَانُ (علیه السلام) ابْنَهُ أَنْ قَالَ: يَا بُنَيَّ! ... وَ إِنَّمَا النَّوْمُ‏ بِمَنْزِلَةِ الْمَوْتِ‏ وَ إِنَّمَا الْيَقَظَةُ بَعْدَ النَّوْمِ‏ بِمَنْزِلَةِ الْبَعْثِ بَعْدَ الْمَوْتِ‏. »
«فی مصباح الشريعة قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام):‏ فَإِنَّ النَّوْمَ‏ أَخُ الْمَوْتِ‏ فَاسْتَدْلِلْ بِهِ عَلَى الْمَوْتِ‏ الَّذِي لَا تَجِدُ السَّبِيلَ إِلَى الِانْتِبَاهِ فِيهِ وَ الرُّجُوعِ إِلَى إِصْلَاحِ مَا فَاتَ عَنْك‏. »
ولی انصاف، این است که این استدلال، به حدّ ظهور نمی رسد و تاب مقاومت با ادلّه قول مخالف را ندارد.
بنابر این کیفیّت استقبال قبله در هنگام خواب، همان کیفیّت استقبال قبله میّت در قبر است، نه کیفیت استقبال قبله در حال احتضار.
پاسخ
 سپاس شده توسط عادل ، علی آمنی


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  انکار مشاهده ی شخص امیرالمومنین هنگام مرگ توسط شیخ مفید عرفان عزیزی 7 2,800 9-بهمن-1401, 17:35
آخرین ارسال: علاوی
  دستشویی قطار و مشکل قبله امین 3 8,783 13-آذر-1400, 20:13
آخرین ارسال: علاوی
  کیفیت اعتبار در اعمال نیابتی در واجبات و مستحبات( نظر استاد سید احمد مددی) خیشه 0 1,879 5-دي-1397, 15:10
آخرین ارسال: خیشه
  نکته علمی:  کیفیت نافله عشاء مهدی منصوری 0 4,350 22-آذر-1395, 20:05
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  سکوت هنگام قرائت حسین بن علی 9 17,415 3-خرداد-1394, 21:42
آخرین ارسال: mr.modarresi
  نگاه به طرفین و دست کشیدن روی پا به هنگام سلام نماز محمد صادق 4 15,322 24-اسفند-1393, 19:00
آخرین ارسال: عالم
  مساله جدید: تعبیر خواب خطیب توانا 0 3,087 27-بهمن-1393, 23:18
آخرین ارسال: خطیب توانا

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان