امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سؤال: الحکمة تعمم ولاتخصص
#1
استاد به تبع مرحوم والدشان قائل هستند که حکمت هم مانند علت تعمیم می دهد گرچه تخصیص نمی دهد.ازکتب مرحوم داماد دلیل این مطلب روشن نشد.دلیلش چیست؟
پاسخ
#2
حاج آقای شبیری زنجانی دامت برکاته نیز این مطلب را قبول دارند.به نظرم یکبار حاج سید جواد آقا اینطور می فرمود که حکمت یعنی مقتضی حکم و از این راه می خواست توجیه نماید، مقتضی موجود است بالوجدان و مانع مفقود است بالتعبد پس تعمیم ثابت است.
پاسخ
#3
(23-آبان-1391, 15:26)وکیلی نوشته: حاج آقای شبیری زنجانی دامت برکاته نیز این مطلب را قبول دارند.به نظرم یکبار حاج سید جواد آقا اینطور می فرمود که حکمت یعنی مقتضی حکم و از این راه می خواست توجیه نماید، مقتضی موجود است بالوجدان و مانع مفقود است بالتعبد پس تعمیم ثابت است.

درتکمیل پاسخ شما به عنوان یک نکته عرض کنم حاج آقای شبیری حفظه الله درعلت هم مفهوم تعلیل را قبول ندارند وقائل به عدم تخصیص علت میشوند میفرمایند ظهور درعلت منحصره ندارد فلذا العلة لاتخصص.اگر جمله اول بگوید لاتأکل الرمان جمله دوم بگوید لاتأکل الرمان لانه حامض به نظر ایشان جمله دوم شامل غیر حامض نمیشود اما اطلاق جمله اول را هم تقیید نمیزند.زیرا علت ظهور درمنحصره بودن ندارد.واین خلاف مشهور است.
پاسخ
#4
البته این مبنای آیت الله شبیری ازمطاوی کلمات استاد محقق هم برداشت می شد
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان