امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نهج البلاغه و استصحاب
#1
در حین مطالعه نهج البلاغه به عبارتی در نامه 31 حضرت امیر علیه السلام برخورد کردم که شاید اشاره به استصحاب داشته باشد.

حضرت میفرمایند :

أَنَّ الدُّنْيَا لَمْ تَكُنْ لِتَسْتَقِرَّ إِلَّا عَلَى مَا جَعَلَهَا اللَّهُ عَلَيْهِ مِنَ النَّعْمَاءِ وَ الِابْتِلَاءِ وَ الْجَزَاءِ فِي الْمَعَادِ وَ مَا شَاءَ مِمَّا لَا نَعْلَمُ فَإِنْ أَشْكَلَ عَلَيْكَ شَيْ‌ءٌ مِنْ ذَلِكَ فَاحْمِلْهُ عَلَى جَهَالَتِكَ بِهِ فَإِنَّكَ أَوَّلَ مَا خُلِقْتَ جَاهِلًا ثُمَّ عُلِّمْتَ

محصل کلام ایشان این است که دنیا همان گونه است که خداوند میخواهد و دراری نعمت ها و ازمایش ها و حوادث مختلف است و اگر در امری از امور دنیا به مشکلی برخورد کردی آن را به جهالت و نادانی خود ربط بده زیرا : تو در روزی که به دنیا امدی نادان بودی و سپس دانا شدی .


به عبارت دیگر : حالت سابقه ی شما نادانی بوده ، الان دچار مشکل علمی شدی و میخواهی منکر مساله حقی شوی . شک داری ، شاید هنوز عالم نشدی و مشکل علمی شما هم بخاطر همان نادانی سابق است . پس استصحاب نادانی کن.

و به عبارت دیگر : قبلا نادان بودی.
الان شک داری دانا شدی یا نه.
پس : استصحاب عدم علم کن.

آیا واقعا مقصود حضرت اشاره به بحث استصحاب بوده ؟ و اگرباشد ایا چنین مساله ای دارای اثر شرعی است ؟ استصحاب حکمی است یا موضوعی و ... ؟
وبلاگ بحر الفقاهة   moen1.persianblog.ir  

 (وبلاگ معین الحق. فقهی اجتماعی سیاسی..)
/wahhabism1.persianblog.ir  نقد وهابیت
christ.persianblog.ir نقد مسیحیت
پاسخ
 سپاس شده توسط 89194
#2
سلام
این مطلب ربطی به استصحاب ندارد بلکه در اینجا با توجه به عبارت صدر - یعنی جعل امور توسط خداوند حکیم - شکی در جهل نسبت به حقانیت امر مورد اشکال نیست، و عبارت «فانک اول ما خلقت إلخ» برای دفع غره شدن به علم خود است به این بیان که آنچه که تو میدانی را نیز خداوند به تو یاد داده است بنابراین خود از آن غافل نیست (بنا بر این که «عُلّمت» به صیغه مجهول و تشدید لام خوانده شود)، و یا اینکه تو در ابتدا جاهل بوده ای و بعد علم یافته ای در نتیجه با توجه به سعه معلومات هنوز بطور کامل از جهل خارج نشده ای (بنا بر اینکه «علمت» به نحو ثلاثی مجرد خوانده شود).
پاسخ
 سپاس شده توسط homaee


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  جریان استصحاب در اعتقادیات در کلام هشام بن الحکم مخبریان 0 325 28-اسفند-1400, 18:47
آخرین ارسال: مخبریان
  اختلاف در شرط اول استصحاب رضا یعقوبی 0 268 20-دي-1400, 11:00
آخرین ارسال: رضا یعقوبی
  «تقریر»  استصحاب استقبالی در نظر آیت الله شبیری زنجانی معتبر است؟؟!! مومن 3 505 20-آذر-1400, 23:06
آخرین ارسال: 105767
  گزارشی از نهچ البلاغه پیرامون تصویب عرفان عزیزی 0 525 2-مرداد-1400, 16:30
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  نکته ای در استصحاب مهدی خسروبیگی 1 790 27-آبان-1399, 00:56
آخرین ارسال: خیشه
  چکیده ای از استصحاب تعلیقی رضا یعقوبی 1 1,484 23-بهمن-1398, 10:44
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقدم استصحاب موضوعی بر حکمی در شبهات موضوعیه رضا یعقوبی 0 1,001 7-بهمن-1398, 18:11
آخرین ارسال: رضا یعقوبی
  نکته علمی:  تحلیل اشتراط وحدت موضوع در جریان استصحاب مسعود عطار منش 0 2,778 19-اسفند-1396, 12:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تعارض برائت و استصحاب حسین بن علی 1 5,275 9-اسفند-1396, 11:53
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  استصحاب در شبهات حکمیه amirabas 2 8,018 22-آذر-1395, 12:09
آخرین ارسال: 83068

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان