امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
«رجال» سوال در مورد نرم افزار اسناد شیخ صدوق
#1
به نام خدا
یکی از نرم افزارهایی که به تازگی توسط مرکز تحقیقات نور تولید شده است، «اسناد شیخ صدوق» است.
این نرم افزار در محیطی شبیه درایة النور طراحی شده است ولی کتابهای آن، کتب مرحوم شیخ صدوق است و البته از نظر نرم افزاری، امکانات جدیدی هم به آن افزوده شده است، مثلا مشیخه در اسناد گنجانده شده است.
سوال من در مورد مشکلی است که گاهی در نرم افزار درایه النور هم با آن مواجه شده بودم.

مشکل این است که گاهی یک سند، با اینکه تمام راویان آن امامی و ثقه هستند و سند هم اتصال دارد، ولی در ارزیابی نرم افزار، غیر صحیح (ضعیف یا غیره) ارزیابی شده است.

یک مثال:نرم افزار اسناد شیخ صدوق را در آدرس زیر ببینید:

من لایحضره الفقیه، ج3، ص 264، ح3952
وَ رَوَى الْعَلَاءُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ...

اولین سند بازسازی شده به شکل زیر است:

طريق( أبي رضي الله عنه عن سعد بن عبد الله عن أحمد بن محمد بن عيسى عن محمد بن خالد) و روى‏ العلاء عن محمد بن مسلم عن أحدهما ع قال سألته... قال

در این سند با اینکه تمام افراد سند و مشیخه امامی و ثقه هستند، ارزیابی نرم افزار سند را ضعیف دانسته است.

به نظر شما اشکال از نرم افزار است یا اینکه نکته ی علمی دارد و از نظر من مغفول مانده است؟
پیشاپیش از همراهی شما متشکرم.
پاسخ
 سپاس شده توسط مهدی قنبریان
#2
با سلام
این امر ظاهراً به جهت اشکال در نرم افزار است. در برنامه درایه النور همین روایت مورد تصحیح قرار گرفته است، و افراد موجود در سند نیز همه ثقه یا قابل توثیق می باشند.
موفق باشید.
پاسخ
 سپاس شده توسط مهدی قنبریان
#3
درست است که امکان دارد اشکال از نرم افزار باشد ولی لازم است به یک نکته توجه داشته باشید و آن اینکه در نرم افزار درایةالنوردر ارزیابی سند، فقط قسمت موجود سند ارزیابی می شود و توجهی به طریق و مشیخه ندارد.

اگر در درایةالنور سند بالا را تصحیح کرده است، به خاطر این است که راویان موجود در آن امامی ثقه هستند ولی توجه و نظری به مشیخه ندارد به خلاف نرم افزار اسناد شیخ صدوق که مشیخه را هم به سند افزوده است و در ارزیابی دخیل نموده است.

به همین دلیل در روایت بالا، هنگامی که مشیخه افزوده شده است، سند بازسازی شده به چندین سند تبدیل شده که برخی ضعیف، برخی موثق و برخی صحیح خوانده شده است.

دوستان توجهی بفرمایند شاید دلیلی بر این مطلب وجود داشته باشد!
پاسخ
#4
بله، مراد من هم از اینکه گفتم افراد موجود در سند نیز همه ثقه هستند و یا قابل توثیق می باشند منظورم افراد موجود در طریق است که همگی از اجلاء هستند و محمد بن خالد طیالسی نیز قابل توثیق می باشد و سلسله رجال سند نیز دارای اتصال می باشند بنابراین سند باید صحیح باشد.
البته در این طریق روایت احمد بن محمد بن عیسی از محمد خالد طیالسی غریب به نظر میرسد زیرا علی رغم جستجوی زیاد در غیر این مورد در جای دیگری روایت احمد بن محمد بن عیسی از محمد بن خالد طیالسی یافت نشد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نظر شیخ صدوق درباره وثاقت سکونی محمود رفاهی فرد 7 2,179 18-دي-1400, 14:36
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  محمد بن جعفر ابتدای اسناد کافی عرفان عزیزی 0 940 14-خرداد-1399, 10:12
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  دیدگاه آیه الله زنجانی در مورد وثاقت ابراهیم بن هاشم مومن 0 2,212 23-بهمن-1397, 23:22
آخرین ارسال: مومن
  سؤال:  ارسال و اسناد در یک روایت رضا اسکندری 1 5,125 9-ارديبهشت-1394, 11:31
آخرین ارسال: احسنی
  نظر آية الله زنجاني در مورد وهب بن وهب و نقد آن توسط استاد شهيدي اعلایی 0 4,023 11-بهمن-1393, 11:56
آخرین ارسال: اعلایی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان