(3-اسفند-1391, 05:39)homepage نوشته:(16-آذر-1391, 23:20)hadi نوشته: بسم اللهیک نکته قابل دقت و بحث برانگیز درباره تعبیر محدث کلینی(ره) در مقدمه کافی شریف این است که آبا مقصود از عبارت " بالآثار الصحیحه عن الصادقین" صحیح اصطلاحی است یا صحیح لغوی به معنای آنچه با واقع مطابق باشد.
برای شروع، مبنای استاد در پذیرش همه ی روایات کافی شریف را بیان می کنیم.
آنچه برای دلیل آن مطرح می کنند این است که مرحوم کلینی در مقدمه کتاب، شهادت می دهد که تمام روایات این کتاب صحیح است؛ از آنجا که این شهادت محتمل الحس و الحدس است و استاد، قایل به اصالة الحس هستند، تمام روایات کافی قابل قبول خواهد بود.
البته این مبنا، باعث تصحیح راویان نمی شود و فقط روایت را تصحیح می کند.
عنایت می فرمایید که حمل کلام این محدث عالی مقام بر صحیح اصطلاحی رجالی نظر به عدم تداول این اصطلاح خاص در زمان غیبت صغری(یعنی زمان تالیف کافی شریف) انصافا مشکل است.
این اشکال در کلمات محقق شیخ مرتضای حائری که استاد آیت الله شب زنده دار بودند و از استاد شنیدم که فرمودند ایشان خیلی دقیق بودند، طرح شده است.
ان شاءالله که خوشتون بیاد ----
هو الحی
مطلبی که فرمودید، سخن صحیحی است اما کسی هم ادعا نکرده که مقصود کلینی رحمه الله از «الآثار الصحیحة»، صحیح اصطلاحی متأخر از علامه است! تا این حمل مشکل باشد!
صحیح در بیان قدما، به معنای لغوی خودش یعنی صادق و ثابت الانتساب بوده که به موثوق الصدور بودن احادیث اشاره داشته است.
معنای شهادت کلینی رحمه الله هم این است که احادیث کافی، صحیح به همین معنای لغوی است.
به هر حال اگر مقصودتان چیز دیگری بوده که بحث برانگیز است، شفافتر بیان بفرمایید.
صحیح در بیان قدما، به معنای لغوی خودش یعنی صادق و ثابت الانتساب بوده که به موثوق الصدور بودن احادیث اشاره داشته است.
معنای شهادت کلینی رحمه الله هم این است که احادیث کافی، صحیح به همین معنای لغوی است.
به هر حال اگر مقصودتان چیز دیگری بوده که بحث برانگیز است، شفافتر بیان بفرمایید.