امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: شمول حدیث لاتعاد نسبت به جاهل مقصر ملتفت
#1
شمول حدیث لاتعاد نسبت به جاهل مقصر ملتفت
مشهور حدیث لاتعاد را اصلا شامل جاهل چه قاصر و چه مقصر نمی دانند. بلکه آن را تنها مختص به ناسی می دانند. بنابراین طبق نظر مشهور حتی اگر خللی از روی جهل قصوری به واجبات نماز برساند، نماز باطل می شود.
این نظر صحیح نیست. حدیث لا تعاد اطلاق دارد و علاوه بر ناسی، شامل جاهل(قاصر و مقصر غیر ملتفت)، هم می شود. البته جاهل مقصر ملتفت را شامل نمی شود. زیرا حدیث لاتعاد مربوط به فرضی است که بعد از عمل ملتفت و متوجه خلل می شود و می خواهد اعاده کند، نه کسی که حین العمل ملتفت بوده است. تعبیر اعاده انصراف دارد به این که قبل از زمان امکان اعاده، ملتفت نبوده است.
حضرت آیت الله خویی«ره»، این حدیث را شامل جاهل مقصر (اعم از ملتفت و غیر ملتفت)نمی دانند. به نظر ایشان اگر حدیث لاتعاد، جاهل مقصر را هم بگیرد، در این صورت روایاتی که درباره برخی خلل گفته اعاد الصلاة، باید مختص به جاهل متلفت و عالم عامد شود، در حالی که نوعا، افراد از روی علم و عمد، نماز خود را باطل نمی کنند. بنابراین این موجب می شود این روایات بر فرد نادر حمل شود که مستهجن است.
اما این استدلال تمام نیست. زیرا:
اولا: این ندرت، ندرت بعد از عمل و به سبب خود خطاب است که استهجان ندارد و لو هیچ مصداقی نداشته باشد مثل خطاب السارق والسارقه، که بعد از جعل، افراد این حکم بسیار نادر شدند اما قبل از خطاب، نادر نبودند. ندرت قبل از عمل است که مستهجن و قبیح است.
ثانیا: صغرویا در مقام، ندرت صدق نمی کند. اگر عالم عامد را بر عالم بالوجدان حمل کنیم، نادر می شود. اما قطعا مراد از عالم، اعم از علم وجدانی است. عالم شامل کسی است که حجت بر آن تمام شده، نیز می شود. در این صورت مصادیق این خطابات تمام نادر نخواهد بود زیرا افراد زیادی هستند که اهمیت به حجت نمی دهند و بر طبق آن عمل نمی کنند.
ثالثا: حضرت آیت الله خویی «ره»، برای حل تعارض بین حدیث لاتعاد و مثلا روایت، من ترک القرائة اعاد الصلاة، جاهل مقصر را (و لو اطلاق حدیث لاتعاد شامل آن می شود)، از مصادیق روایت دوم قرار دادند. در حالی در این فرض تعارض مستقر است و نمی توان، برای حل تعارض، بخشی از افراد حدیث لاتعاد را از آن خارج و در حدیث دیگر وارد نماییم. این حل و جمع غیر عرفی و تبرعی است.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  انصراف لاتعاد از ملتفت و ما یصلح للقرینیه شدن برای ذیل( السنه لا تنقض الفریضه) Payam_Khajei 1 35 6-اسفند-1402, 20:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  شمول یا عدم شمول "اوفوا بالعقود" نسبت به بیع جایز Payam_Khajei 4 233 6-بهمن-1402, 17:45
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  عدم شمول تجاره عن تراض نسبت به عقد هبه Payam_Khajei 0 61 29-دي-1402, 18:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  استدلال به آیه نفر برای اثبات وجوب تعلیم جاهل علی کریمیان 0 187 15-آذر-1401, 14:16
آخرین ارسال: علی کریمیان
  بررسی شمول اخبار علاجیه در موارد جمع عرفی میرزا مرتضی 2 286 20-خرداد-1401, 23:49
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  عدم شمول «اوفوا بالعقود» نسبت به بیع میرزا مرتضی 0 310 11-اسفند-1400, 23:17
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  عدم وهن حدیث به واسطه اعراض مشهور هادی اسکندری 0 919 11-فروردين-1399, 13:57
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  اختصاص جریان حدیث لاتعاد به اجزاء و شرایط خود نماز در بیان آیت الله شاهرودی هادی اسکندری 1 1,498 1-فروردين-1399, 02:16
آخرین ارسال: مَنْ راسُ مٰالِه الرّجاء
  لحاظ موضوع رئیسی در نسبت‌سنجی روایات و نقد این نظریه هادی اسکندری 0 1,093 10-بهمن-1398, 16:00
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  مستندات روایی ملکیت محیی نسبت به زمین موات بالاصاله هادی اسکندری 0 916 26-دي-1398, 16:47
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان