امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 3 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مراد شیخ اعظم از حرمت بیع مصحف
#1
بسم الله الرحمن الرحیم
مرحوم شیخ در مساله اول خاتمه مکاسب محرمه فرموده اند: متعلق نهی از بیع مصحف در روایات، نقوش و خطوط قرآن است. سوال این است که مراد ایشان از این نهی و حرمت چیست و تکلیف خطوط بعد از معامله چه می شود؟ به عبارت دیگر چه چیزی حرام است؟
نظر فقهای فعلی در مورد روایات ناهیه از بیع قرآن چیست؟
پاسخ
 سپاس شده توسط مهدی قنبریان ، سید حسین منافی
#2
پاسخ:
منظور این است که اگر کسی قرآن را بفروشد و منظورش از قرآنی که می فروشد نقوش و خطوط آن باشد، معامله او حرام خواهد بود و با این بیع مرتکب عمل حرامی شده است.
جامع المسائل (بهجت)؛ ج‌2، ص: 481
1. بيع مصحف
اظهر جواز بيع مصاحف است با كراهت شديده در بيع، به اين عبارت يا به عبارت «كلام اللّٰه» يا مشتمل بر آن؛ بلكه احوط، اخراج خطوط شريفه، از بيع است و [نيز احوط] ارادۀ ادخال در ملك مسلم به تبع ساير ابعاض، مثل ورق و پوست [است]، با آنكه مقصود اصيل، خطوط مباركه است. و هم چنين است در كراهت و احتياط، اخذ اجرت بر كتابت آيات شريفه، چه به صورت اجتماع و ترتيب معهود باشد، يا غير آن.
پاسخ
 سپاس شده توسط مهدی قنبریان
#3
مراد مرحوم شیخ از تکلیف صوری و چند سطر بعد چیست؟!
شروح و اساتید به انحاء مختلف معنی کرده اند. البته به نظرم نتوانسته اند حق مطلب را اداء کنند و مطلب را مبهم رها کرده اند.
پاسخ
#4
به نظر می رسد مراد از تکلیف صوری یعنی با این که ظاهر نهی از بیع قرآن و نقوش آن به معنای بطلان معامله است اما باید مراد از نهی از بیع - بر خلاف ظهور اولی در نهی در معاملات- حرمت ایقاع بیع قرآن به گونه ای باشد که در ظاهر نقوش قرآن را شامل شود و باید در صیغه بیع نقوش استثنا شود طبق این معنا حتی اگر در صیغه بیع نقوش را نیز ذکر کرد تکلیف به صورت بیع را عصیان کرده و حرمتی تکلیفی را انجام داده اما معامله فاسد نیست و قرآن بتمامه به خریدار منمتقل می شود. شاید بهترین توجیه برای کلام شیخ همین باشد هر چند این معنا خلاف ظاهر باشد.
پاسخ
#5
مراد از حرمت صوری بیع مصحف
به نظر بنده منظور شیخ از حرمت صوری این است که اگر بتوان مصحف را به این صورت خرید و فروش کرد که معامله روی جلد و اوراق قرآن برود و خطوط قرآن به تبع جلد و اوراق به ملک مشتری در بیاید، در این صورت نهی از بیع مصحف صوری خواهد بود؛
یعنی نهی تنها به صورت و شکل خاصی از بیع مصحف که بیع مستقیم اوراق باشد، خورده است؛
یعنی اگر مصحف به این صورت فروخته شود که معامله مستقیم روی خطوط قرآن برود حرام است ولی اگر همین انتقال خطوط به تبع اوراق و جلد باشد اشکالی وجود ندارد؛
به بیان دیگر نهی صوری به این معنا است که صورت خاصی از معامله حرام است و الا نتیجه معامله (انتقال خط مصحف) با شکل دیگری از معامله منهی عنه نیست دقیقا مثل اینکه بگوییم معامله ربوی حرام است ولی نتیجه ی همین معامله ربوی را با معامله ای دیگر به دست آوریم که آن معامله حرام نباشد که در این صورت گفته می شود حرمت معامله ربوی صوری است؛ یعنی صورت خاصی از معامله حرام است و الا اگر همان نتیجه با شکل و صورت دیگری از معامله به دست آید حرام نخواهد بود.
البته باید دانست که صوری بودن نهی خلاف ظاهر است و ظاهر نهی این نیست که مسبب خاصی تنها با شکل و صورت خاصی مورد نهی است و همان مسبب اگر با شکل دیگری به دست آید مورد نهی نمی باشد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  درخواست توضیح:  مراد شیخ از تطریب سید حسین منافی 0 3,207 25-دي-1394, 15:07
آخرین ارسال: سید حسین منافی
  مراد از ضمان در قاعده ما یضمن سید حسین منافی 0 3,673 11-اسفند-1393, 22:28
آخرین ارسال: سید حسین منافی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان