حضرت آية الله شبيري زنجاني در بخشهاي مختلفي از درس نكاح خود به اظهار نظر در مورد تضعيفات ابن غضائري پرداختهاند. در اين پست به گردآوري و تنظيم مطالب ايشان پرداختهايم:
با تتبع در كتاب ابن غضائري دريافتهايم كه منشأ تضعيفات وى غالباً متنشناسى است، به اين معني كه ايشان روايات راويان را بررسى كرده و در صورتي كه متن روايات را به عقيدۀ خود غلوآميز مىدانسته است راوى مذكور را تضعيف مىنموده است.
به طور كلى تضعيفات مبنى بر متنشناسى از هر كس باشد اعتبار ندارد، چون بر پايه استنباط و اجتهاد استوار است و ادله حجيت شهادت، شهادت حسى را معتبر مىسازد نه شهادت حدسى را.
اما اينكه ابن غضائرى به جرّاح بودن معروف شده، به خاطر اين است كه كتاب ضعفاى او در دست است، اما كتاب ثقات او در دست نميباشد. در بعضى از موارد كه ديگران تضعيف كردهاند، او توثيق نموده و معتبر دانسته است و در بعضى از موارد كه ديگران توثيق كردهاند، او تضعيف نموده است و نسبت عامين من وجه است.
به هر حال بايد توجه داشت كه اگر چه تضعيفات ابن غضائري چندان معتبر نيست، اما او در فن خود فرد متخصصى بوده است و در بيان طبقات روات، كنى و القاب و نسب و امثال آن خيلى دقيق بوده و مقبول است و حتى بر افرادى چون نجاشى تقدم دارد.
بر گرفته از دروس نكاح: ج1 / ص 266 – ج 3 / 945 / پاورقي 1 - ج 10 / ص 3431
با تتبع در كتاب ابن غضائري دريافتهايم كه منشأ تضعيفات وى غالباً متنشناسى است، به اين معني كه ايشان روايات راويان را بررسى كرده و در صورتي كه متن روايات را به عقيدۀ خود غلوآميز مىدانسته است راوى مذكور را تضعيف مىنموده است.
به طور كلى تضعيفات مبنى بر متنشناسى از هر كس باشد اعتبار ندارد، چون بر پايه استنباط و اجتهاد استوار است و ادله حجيت شهادت، شهادت حسى را معتبر مىسازد نه شهادت حدسى را.
اما اينكه ابن غضائرى به جرّاح بودن معروف شده، به خاطر اين است كه كتاب ضعفاى او در دست است، اما كتاب ثقات او در دست نميباشد. در بعضى از موارد كه ديگران تضعيف كردهاند، او توثيق نموده و معتبر دانسته است و در بعضى از موارد كه ديگران توثيق كردهاند، او تضعيف نموده است و نسبت عامين من وجه است.
به هر حال بايد توجه داشت كه اگر چه تضعيفات ابن غضائري چندان معتبر نيست، اما او در فن خود فرد متخصصى بوده است و در بيان طبقات روات، كنى و القاب و نسب و امثال آن خيلى دقيق بوده و مقبول است و حتى بر افرادى چون نجاشى تقدم دارد.
بر گرفته از دروس نكاح: ج1 / ص 266 – ج 3 / 945 / پاورقي 1 - ج 10 / ص 3431