ارسالها: 37
موضوعها: 18
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 6
سپاس شده 2 بار در 2 ارسال
باسمه تعالی
سلام علیکم!
می دانیم که اگر کسی پس از فحص از قبله نماز بخواند و پس از نماز انکشاف خلاف شود اگر انحرافش از قبله به 90درجه نرسد نمازش صحیح است. حال اگر کسی بدون فحص نماز بخواند و انکشاف خلاف شود، اگر انحرافش به 90 درجه نرسد، همین حکم را دارد؟
ارسالها: 35
موضوعها: 2
تاریخ عضویت: آذر 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 22
سپاس شده 6 بار در 5 ارسال
سلام. ظاهرا طبق نظر همه مراجع وقتی فهمید قبله را اشتباهی تشخیص داده باید نمازش را اعاده یا قضا کند.
[یا علی]
ارسالها: 7
موضوعها: 3
تاریخ عضویت: آذر 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 7
سپاس شده 4 بار در 2 ارسال
ایا ظن به ان جهت داشته؟منشا ظنش چه بوده(معتبر بوده مثل قبله مساحد یانه)؟اگر ظن نداشته ایا قصد قربت داشته؟
واخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
یاعلی
التماس دعا
ارسالها: 35
موضوعها: 2
تاریخ عضویت: آذر 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 22
سپاس شده 6 بار در 5 ارسال
البته ظن در این مواقع جایگزین علم است ولی قصد قربت چه دخلی در موضوع دارد؟ و اصلا چه فرضی قابل توجهی غیر از قصد قربت متصور است؟
[یا علی]
ارسالها: 37
موضوعها: 18
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 6
سپاس شده 2 بار در 2 ارسال
سلام
به نظر می رسد این جمله که «وقتی فهمید قبله را اشتباهی تشخیص داده باید نمازش را اعاده یا قضا کند» در این مورد تطبیق نمی کند؛ چون در هنگام نماز بدون فحص از قبله تشخیصی نسبت به قبله نداشته است که درست باشد یا اشتباه!! اما اینکه سؤال شده است که ظنی داشته است باید گفت: بله، ظنی داشته است و گرنه ترجیح بلامرجح است که (علی ما قیل) محال است؛ ولی ظن معتبر نیست.
در ضمن مقصود از این سؤال بررسی ادله فتوای فقها بود نه نقل قول آن بزرگواران.
متشکرم