امتیاز موضوع:
  • 2 رای - 3.5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سیره
#1
سیره
با سلام
منظور از ایجاد این موضوع جدید این است که مباحثی راجع به سیره انجام پذیرد. برای شروع بحث این سوالات مطرح می شود:
1. سیره عقلاء و متشرعه چیست و تفاوت ایندو کدام است؟ و چگونه می توان ایندو را از همدیگر تشخیص داد؟
2. وجه حجیت سیره عقلاء و متشرعه چیست؟
3. تفاوت سیره با ارتکاز چیست و آیا ارتکاز عقلاء و متشرعه هم حجت می باشند؟
پاسخ
#2
تعریف سیره و ارتکاز
به نظر می رسد برای شروع بحث لازم است 4 عنوان سیره عقلاء، سیره متشرعه، ارتکاز عقلاء و ارتکاز متشرعه تعریف شود:
سیره عقلاء: آنچه که عقلاء بما هم عقلاء در مقام عمل به آن پایبند هستند.
سیره متشرعه: آنچه که متشرعه بما هم متشرعه در مقام عمل به آن پایبند هستند.
ارتکاز عقلاء: آنچه که در ارتکاز و ذهن عقلاء بما هم عقلاء وجود دارد و رسوخ یافته است.
ارتکاز متشرعه: آنچه که در ارتکاز و ذهن متشرعه بما هم متشرعه وجود دارد و رسوخ یافته است.
پاسخ
#3
حجیت سیره عقلاء
حجیت سیره عقلاء از دو را امکان دارد:
1. سیره عقلاء از باب تقریر معصوم حجت باشد به این معنا که اتصال سیره مذکور به زمان معصوم ثابت شود و این سیره در مرآی و مسمع معصوم بوده باشد به شکلی که معصوم با علم عادی خود از آن اطلاع یافته باشد و با وجود امکان ردع آن، از آن ردع نکرده باشد که در این صورت حجیت آن ثابت می گردد.
2. حجیت سیره عقلاء نیازی به تقریر معصوم نداشته باشد بلکه از این باب که سیره عقلاء بما هم عقلاء است و الشارع من العقلاء بل رئیسهم و لذا قطعا مورد تایید شارع خواهد بود البته حجیت سیره از این باب نیاز به تفصیل دارد به این معنا که حتما باید سیره عقلاء بما هم عقلاء باشد نه سیره عقلاء بما هم غیر عقلاء
پاسخ
#4
با سلام خدمت آقای مهاجر
البته در راه دوم شما این اشکال وجود دارد که ممکن است کسی در این موارد ادعا کند که اولویت شما مخدوش و بلکه خلاف مدعی شما را ثابت کند.
چرا که از آن جا که شارع و خداوند متعال اعقل افراد هستند واجد یک سری دقت های خاص بوده که سایر عقلا فاقد آن هستند و همین اختلاف این احتمال را وجیه می کند که چه بسا در بحث مذکور نظر شارع بر یک امر آخری تعلق گرفته باشد.
این اشکال در کلمات بعضی از بزرگان آمده است.
پاسخ
#5
آیا ارتکاز مخصوص به جایی است که به مرتکز عمل نشده یا اعم از عمل و عدم عمل است؟
پاسخ
#6
با عرض سلام خدمت آقای خطیب توانا
برای اشکال فوق یک پاسخ حلی به ذهن می رسد و یک پاسخ نقضی:
پاسخ نقضی آن این است که اگر این اشکال وارد باشد، حجیت عقل که یکی از منابع اربعه احکام است هم زیر سوال خواهد رفت و استدلال اصولیین در باب مستقلات عقلیه به همین استدلال است که الشارع من العقلاء بل رئیسهم...
پاسخ حلی اشکال مذکور آن است که اگر مساله ای سیره عقلاء بما هم عقلاء باشد، و از عقل خالص ناشی شده باشد، دقت بیشتر شارع در آن خلاف فرض است زیرا اگر مساله ای از عقل خالص خالی از اوهام و خیالات ناشی شود، فرض دقت بیشتر در آن مطرح نیست.
پاسخ
#7
پاسخ به سوال کاربر 87157
به نظر می رسد که ارتکاز اعم از عمل و عدم عمل باشد هر چند که اگر زمینه بروز و ظهور این ارتکاز در خارج وجود داشته باشد البته به مرحله عمل هم خواهد رسید.
پاسخ
#8
وجه حجیت سیره متشرعه
برای وجه حجیت سیره متشرعه دو وجه را میتوان بیان نمود:
1. حجیت سیره متشرعه از باب تقریر معصوم که در این صورت اتصال سیره به زمان معصوم و امکان ردع ایشان و نبود فضای تقیه و ابتلای مساله به حدی که سیره مورد علم عادی معصوم قرار گرفته باشد و موظف به ردع باشند، لازم است.
2. حجیت سیره متشرعه از این باب که این سیره، سیره متشرعه بما هم متشرعه است یعنی از شرع گرفته شده است (نحوه گرفته شدن آن از شرع مختلف است مثلا ممکن است روایات، ادله یا قرائنی در مساله وجود داشته که به دست ما نرسیده است) و کاشف از نظر شارع می باشد که در این صورت نیازی به تقریر معصوم و وجود شرائط تقریر نمی باشد.
پاسخ
#9
سوال:
به نظر شما فرق بناء عقلاء با سیره و ارتکاز عقلاء چیست؟
پاسخ
#10
اقسام سیره متشرعه
سیره متشرعه ممکن است سیره متشرعه عوام مردم باشد و ممکن است سیره متشرعه عوام و خواص باشد که در صورت دوم اگر اتصال آن به زمان معصوم ثابت شود، دلیل قطعی حکم خواهد بود و از از اجماع هم بالاتر است.
سیره متشرعه عوام از حیث منشأ آن اقسامی دارد:
1. سیره متشرعه بما هم متشرعه است؛ یعنی منشأ آن شرع مقدس می باشد که این صورت هم دو صورت دارد:
• سیره در اثر ارتباط با معصومین حاصل شده است. این سیره معتبر است.
• سیره منشأ شرعی دیگری غیر از ارتباط مستقیم با معصوم مثل فتاوای علماء یا ... داشته باشد. اگر منشأ این نوع از سیره فتاوای فقهاء باشد، اعتبار مستقلی نخواهد داشت و باید فتاوای فقهاء مورد بررسی قرار گیرد و اگر اجماعی در کار باشد، اجماع حجت است نه سیره و اگر این سیره منشأ معلوم دیگری داشته باشد، مدرکی خواهد بود و لازم است آن منشأ مد نظر قرار گیرد مگر آنکه متصل به زمان معصوم باشد. و اگر منشأ آن مجهول باشد، یا متصل است و یا غیر متصل؛ اگر متصل باشد، از حیث عدم ردع معصوم حجت خواهد بود و اگر متصل نباشد، حجت نخواهد بود مگر آنکه به نحوی کاشف از منابع شرع باشد یا ناشی از ارتکاز متصل متشرعه باشد.
2. سیره متشرعه بما هم عقلاء: این نوع به سیره عقلاء ملحق می شود.
3. سیره متشرعه بما هم لا ابالی در دین: این سیره معتبر نیست.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حجیت سیره از نگاهی دیگر فقیه 1 6,655 18-دي-1392, 01:14
آخرین ارسال: محمدخادمی
  سیره متشرعه بر عمل به خبر واحد دلیل 4 10,794 12-بهمن-1391, 23:35
آخرین ارسال: جواهری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان