3-اسفند-1393, 20:54
مرحوم شیخ بعد از اثبات شرطیت فحص در جریان برائت متعرض مقدار فحص می شوند و می فرمایند:
سپس می فرمایند بیش از این مقدار فحص لازم نیست:
توجیهی که برای کلام ایشان وجود دارد چیست؟
نقل قول: أنّ حدّ الفحص هو اليأس عن وجدان الدليل فيما بأيدينا من الأدلّةو در ادامه می فرمایند مقدار فحص در حصول یأس در هر زمان مختلف است و در زمان ما همین که مجتهد به عدم وجود دلیل در کتب اربعه و سایر کتب حدیثی معتبری که دسترسی به آنها برای نوع اهل عصر سهل است ظن داشته باشد برای جریان برائت کافی است.
فرائد الاصول جلد 2 صفحه 447
سپس می فرمایند بیش از این مقدار فحص لازم نیست:
نقل قول:أمّا عدم وجوب الزائد؛ فللزوم الحرج، و تعطيل استعلام سائر التكاليفسوالی که مطرح است این است که اگر دلیل بر عدم وجوب فحص بیش از این مقدار، حرج است پس حد فحص لزوم حرج است نه حصول یأس.
توجیهی که برای کلام ایشان وجود دارد چیست؟