امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقدی بر تعاریف ورود
#1
به نظر نگارنده، تعاریفی که از ورود شده است از جمله تعریف مذکور در متن، القاء کننده ی این مطلب هستند که ورود تنها در حیطه ی شرع تحقق می یابد حال آنکه این مطلب خلاف وجدان است زیرا شما در میان خود عقلاء هم همانطور که تخصیص، تخصص و حکومت می بینید، به ورود هم بر می خورید.
به عنوان مثال اگر در قانون الف آمده باشد : تجمع بدون مجوز وزارت کشور جرم است، در این صورت هر تجمعی که از وزارت کشور مجوز بگیرد، بالورود از قانون الف خارج می گردد.
یا اگر قانون ب این چنین باشد : پایبندی به قانون مجلس لازم است، هر قانون جدیدی که در مجلس تصویب می شود، یک فرد جدید حقیقی به افراد قانون ب افزوده می گردد زیرا تا پیش از تصویب مجلس چون این مطلب قانون نبود، پایبندی به آن هم لازم نبود امّا بعد از تصویب در مجلس چون حقیقتاً قانون مجلس می شود، پایبندی به آن لازم خواهد بود.
از این رو به نظر می رسد در تعریف ورود به جای عنصر "دخالت شارع" باید از عنصری استفاده کرد تا ورودهای عقلایی را هم در بر گیرد. پیشنهاد بنده آن است که خروج و دخول حقیقی را در تعریف ورود مقید کنیم به قید بالعرض.
پاسخ
#2
وقتي در اين نوع تعاريف به شارع تعبير مي شود معناي عام شارع مقصود است يعني مقنن و قانون گذار وگرنه خصوصيتي به خداوند متعال ندارد. تمام تعاريف ورود و تخصص و حكومت و ... به اين شكل هستند.

و به تعبير بهتر در اين موارد ا اين حيث كه خداوند شارع است ملاحظه شده است و دگير حيثيات دخيل نيست لذا ديگر موالي نير در اين امر شريك هستند.
[b]العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء[/b]
پاسخ
#3
سوال؟
اگر شما گفته باشید فقط ماشین چهار چرخ حق تردد دارد.
بعد شما یک ماشین چهار چرخ را به ماشین سه چرخ تبدیل کنید یا از ابتدا یک ماشین سه چرخ بسازید خروج این ماشین از آن حکم به ورود است؟!
پاسخ
#4
مثالی که برای تجمع با مجوز زدید واقعا بر ورود تطبیق می کند.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مثلا اگر کسی ماشینی سه چرخ بسازد و دولت یک چرخ به آن اضافه کند ایا این ورود است ؟؟؟؟
اجتماع هم بعد از گرفتن مجوز وارد بر قانون قبلی نیست.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



البته در کل شارع موضوعیّت ندارد و مقنن و کسی که قول و فعلش نافذ است مورد نظر است.
پاسخ
#5
به نظر می رسد مثالی که در متن نوشته اند (صدور مجوز برای تجمع و خروج این مورد از قانون ممنوعیت بدون مجوز) از موارد ورود است چون با تعبد از طرف مقنن و شارع این مورد از ذیل مورد دیگر خارج شده است.
اما دو نکته قابل ذکر است:
اول همان طور که دوستان فرمودند منظور از شارع در تعاریف ورود خصوص خداوند متعال نیست بلکه منظور مقنن است.
دوم بین ورود و تخصص ثمره عملی وجود ندارد.
پاسخ
 سپاس شده توسط محمدتقی


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تفاوت ورود با اقرانش amirabas 0 3,899 5-اسفند-1393, 18:57
آخرین ارسال: amirabas

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان