7-اسفند-1393, 11:23
مرحوم شیخ در موارد مشکوک احتیاط را لازم می دانند.ایشان برای اثبات کلام خود به اطلاق دلیل تکلیف تمسک کردهاندواحتیاط را لازم می دانند .
ایشان محل بحث را از موارد شبهه مفهومیه مخصص منفصل می دانند، که از موارد تمسک به اطلاق است.
اطلاق دلیل تکلیف همه را شامل است و از این اطلاق موارد عدم ابتلاء خارج شده است. حد مفهوم عدم ابتلاء مشخص نیست و در تمامی شبهات مفهومی مخصص منفصل، به عام تمسک می شود بنابراین در غیر مواردی که خاص در آن حجت است به عام تمسک میکنیم و خاص فقط در موارد قدر متیقن حجت است.
ایشان محل بحث را از موارد شبهه مفهومیه مخصص منفصل می دانند، که از موارد تمسک به اطلاق است.
اطلاق دلیل تکلیف همه را شامل است و از این اطلاق موارد عدم ابتلاء خارج شده است. حد مفهوم عدم ابتلاء مشخص نیست و در تمامی شبهات مفهومی مخصص منفصل، به عام تمسک می شود بنابراین در غیر مواردی که خاص در آن حجت است به عام تمسک میکنیم و خاص فقط در موارد قدر متیقن حجت است.