10-اسفند-1393, 20:09
مقصود از استناد به این قاعده چیست؟
1.اگر مراد استناد به ظهور در تغلیب باشد نظیر «الذین آمنوا»،این به دلیل اول رجوع می کند.
2.و اگر مراد یک قاعده ی شرعی مستقل باشد که هر حکمی که برای مرد ثابت شود برای زن نیز ثابت است اولا وجود چنین قاعده ای را در شرع نمی پذیریم و ثانیا اگر چنین قاعده ای هم وجود داشته باشد در این مورد جاری نمی گردد چرا که در این جا خطاب به ولی است و ولی تکلیف شده که صبی را احجاج نماید و خود صبی غیر ممیز نمی تواند متعلق تکلیف و خطاب باشد تا با کمک قاعده اشتراک برای صبیه ی غیر ممیز نیز حکم ثابت گردد فلذا قاعده اشتراک دراینجا نافع نخواهد بود.
1.اگر مراد استناد به ظهور در تغلیب باشد نظیر «الذین آمنوا»،این به دلیل اول رجوع می کند.
2.و اگر مراد یک قاعده ی شرعی مستقل باشد که هر حکمی که برای مرد ثابت شود برای زن نیز ثابت است اولا وجود چنین قاعده ای را در شرع نمی پذیریم و ثانیا اگر چنین قاعده ای هم وجود داشته باشد در این مورد جاری نمی گردد چرا که در این جا خطاب به ولی است و ولی تکلیف شده که صبی را احجاج نماید و خود صبی غیر ممیز نمی تواند متعلق تکلیف و خطاب باشد تا با کمک قاعده اشتراک برای صبیه ی غیر ممیز نیز حکم ثابت گردد فلذا قاعده اشتراک دراینجا نافع نخواهد بود.