امتیاز موضوع:
  • 3 رای - 2.33 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته ای راجع به شهرت
#1
اگر کسی جبر سند و دلالت را با عمل مشهور پذیرفت، به طریق أولی باید شهرت فتواییه را حجّت بداند؛ زیرا وقتی ما به خاطر عمل مشهور، به روایتی که ضعف سندی یا دلالی آن معلوم است عمل می کنیم، به طریق أولی به روایتی که مستند مشهور است و برای ما مجهول است و احتمال ضعف سندی یا دلالی آن را می دهیم باید عمل کنیم.
البتّه باید به دو نکته توجّه داشت: اوّل اینکه این مطلب در جایی است که احتمال ندهیم که مستند شهرت فتوایی رجوع به أصل عملی بوده که ما آن را قبول نداریم. مثلاً اگر إحتمال دهیم که مستند مشهور در این فتوا، أصل برائت در أقلّ و أکثر إرتباطی بوده و ما در آن إحتیاط را جاری می دانیم، نه برائت را فتوای مشهور حجّت نمی شود و ربطی به جبر دلالت و سند نخواهد داشت. دوم اینکه ممکن است کسانی که قائل به جبر سند هستند، در جایی قائل باشند که سند روایت نزد مشهور نیز حجّت نیست، مثلاً راوی آن معلوم الضعف است، مثل روایتی که بکاء در نماز را مبطل نماز می داند که راوی آن أبو حنیفه می باشد، ولی در جایی که مشهور چون به روایت حسن عمل می کنند، به روایتی عمل می کنند و ما روایت حسن را معتبر نمی دانیم، ضعف سند جبر نخواهد شد. وجه این تفصیل، این است که بنابر اوّل، معلوم می شود که نزد آنها قرینه ای بر موافقت مفاد آن روایت با واقع وجود داشته است، ولی بنابر فرض دوم، این مطلب کشف نمی شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#2
(11-اسفند-1393, 22:22)سید حسین منافی نوشته: اگر کسی جبر سند و دلالت را با عمل مشهور پذیرفت، به طریق أولی باید شهرت فتواییه را حجّت بداند؛ زیرا وقتی ما به خاطر عمل مشهور، به روایتی که ضعف سندی یا دلالی آن معلوم است عمل می کنیم، به طریق أولی به روایتی که مستند مشهور است و برای ما مجهول است و احتمال ضعف سندی یا دلالی آن را می دهیم باید عمل کنیم.
البتّه باید به دو نکته توجّه داشت: اوّل اینکه این مطلب در جایی است که احتمال ندهیم که مستند شهرت فتوایی رجوع به أصل عملی بوده که ما آن را قبول نداریم. مثلاً اگر إحتمال دهیم که مستند مشهور در این فتوا، أصل برائت در أقلّ و أکثر إرتباطی بوده و ما در آن إحتیاط را جاری می دانیم، نه برائت را فتوای مشهور حجّت نمی شود و ربطی به جبر دلالت و سند نخواهد داشت.
 به نظر میرسد همین نکتۀ اول شما در مورد اصل عملی که نکتۀ خوبی است در مورد روایات هم می آید یعنی اگر احتمال دهیم مستندشان هیمن روایتی است که دست ماست و مثلا دلالتش را منی پذیریم .
پاسخ
 سپاس شده توسط 89194
#3
(11-اسفند-1393, 22:22)سید حسین منافی نوشته: اگر کسی جبر سند و دلالت را با عمل مشهور پذیرفت، به طریق أولی باید شهرت فتواییه را حجّت بداند؛ زیرا وقتی ما به خاطر عمل مشهور، به روایتی که ضعف سندی یا دلالی آن معلوم است عمل می کنیم، به طریق أولی به روایتی که مستند مشهور است و برای ما مجهول است و احتمال ضعف سندی یا دلالی آن را می دهیم باید عمل کنیم.
شهرت فتوایی صوری دارد
1- مستند شهرت عمل به اصل عملیه؛ مطابق تفصیلی که در مطلب نوشتید معتبر نخواهد بود
2- مستند شهرت عمل به روایتی که دلالت آن بر فتوا باطل است. معتبر نیست.
3- مستند شهرت عمل به روایتی که دلالت آن ضعیف است، معتبر خواهد بود.
4- صورت عدم احراز مستند که دلیلی بر اعتبار آن فتوا چیست؟
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقل صاحب منتهی الدرایه راجع به عدم التزام آخوند به جبر عرفان عزیزی 3 1,025 3-دي-1399, 22:03
آخرین ارسال: 1972392352
  نکته ای در استصحاب مهدی خسروبیگی 1 796 27-آبان-1399, 00:56
آخرین ارسال: خیشه
  نقد کلام آخوند راجع به نسبت تخییر به کلینی عرفان عزیزی 2 1,445 3-مرداد-1399, 11:55
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  نکته ای دقیق و کاربردی از دلیل لاحرج 89195 3 7,310 9-اسفند-1396, 07:45
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشتباهی راجع به تعلیل سید حسین منافی 0 3,720 2-تير-1393, 17:14
آخرین ارسال: سید حسین منافی
  سؤال:  شهرت در روایات اهل البیت amirabas 0 4,254 15-بهمن-1391, 08:38
آخرین ارسال: amirabas

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان