امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عقلی بودن صحت در تمام عبادات
#1
وجه عقلی بودن این است که در عبادات شارع امر می کند و فعلی را طلب می کند حال چه این فعل کلی باشد و چه این فعل جزئی باشد در هر صورت مطلوبی دارد و وقتی مطلوب اتیان شود عقلا تکلیف ساقط می شود زیرا غرض از امر و طلب اتیان فعل بوده که حاصل شده لذا وجهی برای بقاء امر وطلب باقی نمی ماند.
و این نکته در تمام اوامر می آید ولو عبادت نباشد. و هر جا که مأموربه با تمام شرائط اتیان شود غرض حاصل شده و عقلا تکلیف ساقط می شود.
خلاصه اینکه صحت به معنای سقوط اعاده و قضاء در مطلق اوامر عقلی است و ربطی به کلی بودن و انطباق ندارد؛ مثلا اگر مولا بگوید برو فلان شیء را که به آن اشاره می کنم بیاور: در این مثال متعلق امر فعلی جزئی و خارجی است ولی باز صحت و سقوط تکلیف عقلی هست به بیانی که گذشت.فتأمل.
پاسخ
 سپاس شده توسط حجت


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال منسد بودن باب علم و علمی بنا بر نظریه حجیت خبر ثقه خیشه 2 67 3-ارديبهشت-1403, 07:41
آخرین ارسال: خیشه
  انفتاحی بودن مرحوم شیخ از نظر استاد گنجی خیشه 0 38 27-فروردين-1403, 20:00
آخرین ارسال: خیشه
  مبتنی نبودن دفع ضرر محتمل بر حسن و قبح عقلی خیشه 1 102 17-فروردين-1403, 10:36
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اوسع بودن جعل احکام نسبت به غرض خیشه 1 98 23-دي-1402, 07:20
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  شبهه دسّ در روایات و مانع بودن از حجیت اخبار احاد خیشه 3 185 17-آذر-1402, 10:51
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  ثمره عملی نداشتن مسلک علیت تامه و اقتضائی بودن علم اجمالی خیشه 3 313 16-اسفند-1401, 08:10
آخرین ارسال: خیشه
  اصولی بودن مساله امر به شیئ و مقتضی نهی از ضد آن خیشه 0 1,016 21-فروردين-1399, 23:22
آخرین ارسال: خیشه
  نقش اسمی و حرفی بودن هیئت در مبنای اصولی رضا یعقوبی 0 1,328 20-آذر-1398, 19:20
آخرین ارسال: رضا یعقوبی
  علیت تامه و اقتضادی بودن علم اجمالی برای وجوب اطاعت رضا یعقوبی 0 1,149 11-آذر-1398, 16:41
آخرین ارسال: رضا یعقوبی
  مهمل بودن امر اول در بحث تعبدی و توصلی خیشه 5 4,287 21-اسفند-1397, 11:31
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان