امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مدلولات توثیقات نجاشی و شیخ
#1
چگونه از توثیقات نجاشی و شیخ ، امامی بودن راوی در می آید؟
پاسخ
#2
مهم ترین راهی که از توثیقات ائمه رجال امامی بودن روات کشف می شود سکوت است. با نگاه به ترجمه افراد متعدد در کتب رجالی به این نتیجه می رسیم که دأب ائمه رجال بر این بوده ایت که اگر راوی مذهبی فاسده داشته از جمله عامی فطحی واقفی یا حتی از غلات شمرده می شد، مذهب فاسده را بیان می کرده اند در نتیجه در صورتی که به صرف توثیق کفایت کرده مذهب فاسدی را بیان نکرده اند امامی بودن راوی استفاده می شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط مهدی قنبریان
#3
مبنایی نیز آیت الله العظمی شبیری دارند که ایشان مدلول لفظ ثقه را امامی عادل می دانند. توضیح مختصر آن نیز این است که منظور از ثقه ابراز واجد شرایط بودن راوی است یعنی ائمه رجال با این لفظ می خواهند بگویند که فرد مذکور هیچ مشکلی نسبت به آنچه در روایت و خبر او مهم است ندارد و روشن است که مذهب فرد نیز جزو مسائلی است که در روایت و خبر موثر است. لذا اگر جایی کسی را مطلقا توثیق کردند و مذهب او را معین نکردند معنای آن امامی بودن فرد نیز هست.
مبنایی نیز مرحوم بحرالعلوم دارند که ایشان می فرمایند چون مرحوم نجاشی در صدد جمع آوری مولفین شیعه بوده است و استطرادا به کسانی که شیعه نیستند اما در مذهب شیعه یا به نفع آن کتابی نوشته اند پرداخته شده است لذا هر کسی را تصریح به مذهب او نکرده است جزو مولفین شیعه محسوب می شده است.
پاسخ
 سپاس شده توسط مهدی قنبریان
#4
درباره ی نجاشی از ابتداء کتابش مشخص است که قصدش جمع آوری نام روات امامی است و غیر امامی ها را نیز (که استطرادا بیان می کند) در ترجمه شان ، تصریح به غیر امامی بودنشان می کند:
((أما بعد فإني وقفت على ما ذكره السيد الشريف أطال الله بقاءه و أدام توفيقه من تعيير قوم من مخالفينا أنه لا سلف لكم و لا مصنف. و هذا قول من لا علم له بالناس و لا وقف على أخبارهم و لا عرف منازلهم و تاريخ أخبار أهل العلم و لا لقي أحدا فيعرف منه و لا حجة علينا لمن لم يعلم و لا عرف. و قد جمعت من ذلك ما استطعته و لم أبلغ غايته لعدم أكثر الكتب و إنما ذكرت ذلك عذرا إلى من وقع إليه كتاب لم أذكره. و قد جعلت للأسماء أبوابا على الحروف ليهون على الملتمس لاسم مخصوص منها. [و ها] أنا أذكر المتقدمين في التصنيف من سلفنا الصالح و هي أسماء قليلة و من الله أستمد المعونة على أن لأصحابنا رحمهم الله في بعض هذا الفن كتبا ليست مستغرقة لجميع ما رسمه و أرجو أن يأتي في ذلك على ما رسم و حد إن شاء الله [تعالى‏]))
ترجمه : (( اما بعد ، من دیدم که سید شریف_ که خداوند زندگانی او را طولانی کند و توفیقش را با دوام کند_ ذکر کرده است که گروهی از مخالفان ما ، ما إمامیه را خوار شمرده و گفته اند که شما (إمامیه) اصل و نسب مذهبی و کتابی ندارید!. این قول ، قول کسی در بین مردم است که علمی ندارد و بر أخبار و أحادیثی که مردم (مسلمان) نقل می کنند سیطره ندارد و جایگاه انواع مردم و تاریخ أخبار عالمان را نمی شناسد و کسی را ندیده تا از او این مسئله (اصل و نسب مذهب و کتب شیعه) را بفهمد. و حجتی بر ما إمامیه نیست که به خاطر کسی که نمی داند و نمی شناسد. و من از این گونه موارد (رجال و کتب شیعه) آنچه که در توانم بود جمع کردم و البته کاملا جمع نکردم زیرا بسیاری از کتب شیعه موجود نیست و این مطلب (عدم جمع کامل أسامی رجال و کتب) را گفتم برای اینکه عذری داشته باشم نسبت به شخصی که کتابی (از اصحاب) به دست او رسیده است که من آن کتاب را ذکر نکرده ام. و برای أسامی ، باب هایی را قرار دادم تا برای کسی که دنبال اسم خاصی می گردد ، کار آسان تر گردد. و آگاه باشید که من قدمای أصحاب صالحمان (یعنی إمامیه) که کتاب نوشته اند را ذکر می کنم و آن اسامی ، اسامی کمی هستند و از خداوند مسئلت دارم که مرا یاری کند بر اینکه اصحابمان که خداوند رحمتشان کند در بعضی از این فن (رجال و تراجم) ، کتبی دارند که آن چنان کامل نیست و امیدوارم که این کتاب کامل باشد إن شاء الله.))
آیت الله العظمی خوئی نیز در مقدمه معجم رجال الأحادیث یکی از اصل های رجالی کتاب خود را ، همین مطلب بیان می کنند:
((ثم إن النجاشي: قد التزم - في أول كتابه - أن يذكر فيه أرباب الكتب من أصحابنا رضوان الله تعالى عليهم، فكل من ترجمه في كتابه يحكم عليه بأنه إمامي، إلا أن يصرح بخلافه، فإنه و إن ذكر جملة من غير أصحابنا أيضا، و ترجمهم استطرادا، إلا أنه صرح بانحرافهم و انتحالهم المذاهب الفاسدة.))
ترجمه : (( سپس همانا نجاشی در اول کتابش ملتزم شده است که به وجود آورندگان کتب که إمامی (رضوان الله تعالی علیهم) هستند را ذکر کند پس هر را که در کتابش ترجمه و تعریف کرد ، حکم می شود که او امامی است مگر اینکه تصریح به خلاف إمامیه بودن کند البته اگر چه هم افرادی غیر از اصحاب إمامیه را همچون اصحاب إمامیه نیز در کتابش ذکر کرده است و آنان را از باب خروج از موضوعِ اصلی ترجمه نیز کرده است ولیکن او (نجاشی) تصریح به انحرافشان و گرایششان به مذهب فاسد کرده است.))
[b][b]ولیکن شیخ به علت اینکه تصریحی در کتابش نسبت به امامی بودن راوی نیست آیا هیچ راوی غیر امامی نیست که او در دو کتابش آن راوی را توثیق کرده باشد؟ یعنی مثال نقض در کتب شیخ طوسی پیدا نمی شود؟[/b][/b]
پاسخ
 سپاس شده توسط مهدی قنبریان
#5
در مورد روش اول که دوست عزیز آقای احسنی فرموده اند باید گفت نهایت چیزی که مولف می تواند ملتزم شود این است که در صورت احراز فساد مذهب به آن تصریح کند بنابراین سکوت او اعم از عدم احراز است.
اما در مورد مفاد کلام نجاشی در مقدمه باید گفت ایشان صرفا ملتزم شده است افرادی که از اصحاب ما در قبال عامه محسوب میشوند را ذکر کند و این امر تنها دلالت بر عامی نبودن راوی میکند نه امامی بودن او زیرا امامی به معنای صحیح المذهب میباشد و ممکن است فردی از اصحاب ما باشد اما صحیح المذهب نباشد مانند فطحیه و واقفه. و این میزان از التزام در فهرست شیخ نیز وجود دارد.
روش صحیح برای احراز امامی بودن راوی همان است که دوست عزیز آقای ریحان فرموده اند.
پاسخ
#6
با تشکر از آقای اعلایی.
نجاشی در مقدمه می نویسد :
((... على أن لأصحابنا رحمهم الله ...)) پس نجاشی بر آن اصحاب ترحم کرده و ترحم کاشف از امامی بودن راوی است فلذا اگر تصریح به غیر امامی بودن راوی نکرد طبق حرفش ، راوی امامی معرفی می شود.
آیا شیخ طوسی در فهرست ، نسبت به اصحاب ترحم کرده است تا کتاب نجاشی را تشبیه به فهرست کنیم؟
پاسخ
#7
ترحم مذکور مربوط به اصحاب مورد ترجمه نیست بلکه مربوط به اصحابی است که فهرست تالیف کرده اند: « على أن لأصحابنا رحمهم الله في بعض هذا الفن كتبا ليست مستغرقة لجميع ما رسمه‏».
پاسخ
#8
آیا مدح مترجمین از کلام نجاشی برداشت نمی شود؟ : (([و ها] أنا أذكر المتقدمين في التصنيف من سلفنا الصالح)) و آیا صفت صالح برای غیر امامیون استعمالش صحیح است؟
روش آقای ریحان مفهوم نیست لطفا بیشتر توضیح دهید.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تشکیک در عدم ذکر کتاب ابن غضائری در فهرست نجاشی عرفان عزیزی 0 279 13-ارديبهشت-1401, 18:51
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تاریخ تالیف فهرست نجاشی و شیخ و رجال شیخ zaker14zaker14 7 11,662 23-شهريور-1395, 12:09
آخرین ارسال: aad1416

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان