امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[b]مراد از بالا رفتن از مازمین در صورت ازدحام، بیان مشعر تعبدی است یا بیانی عرفی است
#1
مراد از بالا رفتن از مازمین در صورت ازدحام، بیان مشعر تعبدی است یا بیانی عرفی است:
گفته شده حد مشعر الحرام از مازمین تا وادی محسر می باشد. مازمین، دو کوهی است که در ابتداء مشعر قرار دارد. اما در حال ازدحام جمعیت، طبق روایت سماعه، می توان از مازمین بالا رفت. در این روایت چنین آمده: «مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا كَثُرَ النَّاسُ بِجَمْعٍ- وَ ضَاقَتْ عَلَيْهِمْ كَيْفَ يَصْنَعُونَ- قَالَ يَرْتَفِعُونَ إِلَى الْمَأْزِمَيْنِ.» . طبق روایت، در حال ازدحام بالا رفتن از مازمین برای وقوف جائز است.
در کتاب مرتقی اشکال کرده اند که مقصود امام علیه السلام بیان مشعر تعبدی نیست. بلکه می خواهند بفرمایند که وقتی جمعیت زیاد شود، مردم به سمت مازمین می روند. شاهد بر این مطلب این است که نفرموده اند «یرتفعون علی المازمین» تا به معنای رفتن بالای کوه و خروج از مشعر باشد. عبارت ایشان این چنین است:«. هذا الحكم مقطوع به في كلام الأصحاب- كما فى «المدارك و مستنده رواية سماعة قال: «قلت لأبى عبد اللّه عليه السّلام إذا كثر الناس بجمع و ضاقت‌ عليهم كيف يصنعون؟ قال: يرتفعون الى المأزمين. و هذا الرواية غير صريحة فى المدعى إذ يمكن أن يراد بها بيان ان المشعر ينتهي بالمأزمين لا بما قبله مما يلي منى، فلا يتحقق التحقيق على الحاج و انه للحاج ان يقف اين ما يشاء إلى المأزمين، و لذا لم يقل يرتفعون على المأزمين و إنما قال: الى. فتدبر»(المرتقى إلى الفقه الأرقى - كتاب الحج، ج‌2،ص:304-305)
اما این کلام هم خلاف ظاهر است. وقتی بیان می شود که محدوده مشعر بین مازمین و وادی محسر است، بنابراین خود مازمین و وادی محسر، خارج از مشعر می باشند. علاوه بر این که اساسا کلمه «یرتفعون» با «علی» متعدی نمی شود، بلکه با «الی» متعدی می شود. این کلمه تفاوت دارد با کلمه «یصعدون» که با هر دو متعدی می شود. یصعدون علیه نیز در شیب تند بکار می رود، اما در شیب ملایم یصعدون الیه بکار می رود. از طرف دیگر در روایت علاوه بر مشعر دو فرض دیگر هم مطرح شده است و امام علیه السلام در آن فرموده اند که در صورت ازدحام در عرفات، به کوهی که خارج از عرفات است، بروند و یا در منی نیز در صورت ازدحام به وادی محسر که قطعا خارج از منی است، بروند، در این سیاق که امام در مقام بیان وقوف تعبدی است، حمل مازمین بر عدم وقوف تعبدی، خلاف ظاهر است.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دلیل إجزای عمل در صورت عدم استیعاب وقت در فرض تقیه خوفی Payam_Khajei 0 192 7-اسفند-1402, 01:21
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  بررسی شمول اخبار علاجیه در موارد جمع عرفی میرزا مرتضی 2 287 20-خرداد-1401, 23:49
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  بررسی اشکال مانعیت عجز عرفی از تقیید در تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه میرزا مرتضی 0 373 4-خرداد-1401, 22:40
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  نکته علمی:  حمل بر تقیه گاهی می تواند جمع عرفی باشد نه مرجح مومن 2 412 9-اسفند-1400, 00:42
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  شستن صورت از بالا به پایین در وضو morvarid110 0 758 29-ارديبهشت-1399, 15:13
آخرین ارسال: morvarid110
  اختصاص جریان حدیث لاتعاد به اجزاء و شرایط خود نماز در بیان آیت الله شاهرودی هادی اسکندری 1 1,502 1-فروردين-1399, 02:16
آخرین ارسال: مَنْ راسُ مٰالِه الرّجاء
  جمع عرفی با حمل یک دلیل بر حکم ظاهری هادی اسکندری 0 1,246 8-بهمن-1398, 10:30
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  تقدم فهم عرفی در جمع روایات بر جمع صناعی هادی اسکندری 0 931 30-آذر-1398, 19:43
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  محاوله‌ی از آیت الله شاهرودی؛ بسط ید حاکم جامعه‌ی مسلمین در بالا بردن مبلغ دیه‌ی کافر هادی اسکندری 0 933 28-آذر-1398, 17:51
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  مراد از «دویست حله» در باب اصناف دیات هادی اسکندری 0 1,233 9-آذر-1398, 19:30
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان