امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 1 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
انما یحلل الکلام و یحرم الکلام
#1
جناب شیخ در بحث معاطات پنج معنا برای انما یحلل الکلام و یحرم الکلام مطرح نموده اند که در اینجا به سه معنای آن اشاره می کند :
1. مراد از کلام عقد بیع باشد پس عقد بیع نفیا و اثباتا تحلیل و تحریم می کند.
2. مراد از کلام عقد بیع باشد ولی منظور این باشد که وقتی بعد از اشتراء باشد تحلیل می کند و وقتی قبل از آن باشد تحریم می کند.
3. کلام واقع بعد از اشتراء وقتی به عنوان عقد ملزم باشد تحریم می کند و وقتی به عنوان مساومه و مراضاه باشد تحلیل می کند.
اما دو احتمالی که در اینجا بیان نکرده عبارتند از:
4. موثر فقط لفظ است پس معاطاه باطل است چون اثری برای فعل نیست.
5. تعبیر از یک حقیقت واحد با الفاظ مختلف موجب حکم به صحت نسبت به برخی و حکم به فساد نسبت به برخی دیگر می شود.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سؤال:  احتمالات ۵ گانه در عبارت یحلل الکلام و یحرم الکلام در روایت ابن حجاج چیست و کدام بهتر smrezard 0 3,059 25-دي-1394, 13:45
آخرین ارسال: smrezard

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان