امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فهرست جلسات 84 تا 106 فقه استاد شب زنده دار
#1
با سلام
توجه: این فهرست نهایی از جلسات است، صفهات مذکور در این تقریر جمع بندی را حذف نکردم تا دوستان جلسه مربوطه از سایت را راحت تر پیدا کنند.

اشکال اول سندی روایت هشام بن سالم 6
تقریب اول: بیان مرحوم شهید صدر 7
تقریب دوم: 7
تقریب سوم: 8
دفع اشکال(پاسخ شهید صدر): متواتر بودن کتاب 9
تکمله ای راجع به «ابوحمزه»: 10
وجوه تخلّص ازاین اشکال: 10
وجه اول: توجه به نکات هفت گانه 11
نکته اول: معروف نبودن ابوحمزه بطائنی 11
نکته دوم: روایت نداشتن ابوحمزه بطائنی 11
نکته سوم: ثابت نبودن نقل هشام از ابوحمزه بطائنی 11
نکته چهارم: معروفیت ابوحمزه ثمالی 12
نکته پنجم: کثیرالروایه بودن ابوحمزه ثمالی 12
نکته ششم: انصراف اطلاق به مشهورین 12
نکته هفتم: انصراف اطلاق در کلامِ ناقلینِ متعدد به فرد مشهور 12
اشکال وجه اول: این وجه تنها برای پاسخ به تقریب اول و دوم اشکال کافی است 13
وجه دوم : وجوه ذکر شده در هامش کتاب بحوث 13
وجه سوم : احتمال تعدد در نقل 14
اشکال دوم (سندی): :"علی بن الحکم" 15
اشکال سوم(شیخ اعظم): مخالفت با قواعد 16
بررسی اشکال شیخ اعظم رحمه الله: 16
توجه: 17
اشکال چهارم(محقق همدانی): عدم تحقق اطلاق 17
پاسخ به اشکال چهارم: اصاله الثبات 19
توضیح: 19
تطبیق اصالة الثبات در مقام: 20
دفاع از اشکال محقق همدانی: 20
اشکال پنجم: مانعیت قدر متیقن از تحقق اطلاق 21
مناقشه اشکال پنجم: قدر متیقن خارجی مانع از انعقاد اطلاق نیست 22
اشکال ششم: مردد بودن لفظ جلّاله بین وصف و اسم و عدم وجود معیِّن 22
نکته: 23
بررسی اشکال ششم(کلام محقق حکیم): 23
اشکال هفتم: توقف حجیت امارات برعدم ظنّ بر خلاف 24
جواب اول : عدم پذیرش کبری 25
جواب دوم: عدم تحقق صغری 25
اشکال هشتم: معرض عنه بودن مدلول این روایات 25
مناقشه اول: عدم کاسر بودن اعراض اصحاب 26
مناقشه دوم: عدم موهِن بودن شهرت اجتهادی 26
مناقشه سوم: عدم تحقق اعراض اصحاب 27
اشکال نهم: تعیّن معنای روایت در استحباب 27
جواب اول: عدم لزوم استهجان در صورت اخذ به ظاهر صحیحه 28
تنبیه: کافی بودن (مخالفت با اجماع) در تقریب اشکال نهم 28
جواب دوم به اشکال نهم: محرز نبودن اجماع 28
تکمله: مناقشه در دلالت ادله مذکور بر نجاست 29
کلام محقق خوئی قدس سره: متعلق غسل عرق است نه ثوب 29
کلام محقق تبریزی قدس سره در تنقیح مبانی العروة: وجود قرینه بر خلاف ِنجاست، در مقام 29
اشکال اول: عدم انحصار راه ازاله در غسل 30
جواب: غلبه داشتن ازاله عرق از طریق غسل 30
نظراستاد(حفظه الله): 31
اشکال دوم: ناسازگاری اراده مانعیت و اختصاص به ذکر بودن عرق 31
جواب: مورد ابتلاء بودن عرق 31
نظراستاد(حفظه الله): 31
اشکالات دیگر در مختار محقق تبریزی قدس سره 31
امر اول: اشکال نقضی 32
امر دوم: اشکال حلی 32
مورد دوم: بول حیوان جلّال 32
وجه اول: اولویت عرفیه نسبت به روایات وارده در مورد عرق جلّال 33
وجه دوم: ضمّ ادله «حرمت اکلِ جلّال» و ادله «نجاست بولِ ما لایؤکل لحمه» 33
اشکال اول وجه دوم: عدم شمول عنوان«مالایؤکل لحمه» نسبت به حیوان جلاّل 33
بیان اول: احتمال اراده «مالایؤکل لحمه نوعا» در روایات 33
بیان دوم: ظهور در مرآتیّت و یا حمل بر مرآتیّت 35
نکته: صدق و عدم صدق عنوان «مالایؤکل لحمه» بر موطوء و رضیع خنزیر 37
جواب از اشکال اول: موضوعی بودن این عنوان و اراده شدن یکی از این دو معنا «به حسب عامه مکلفین و طبعا ماکول اللحم نباشد» و یا این که « مالایؤکل لحمه من حیث انه لحم» مراد است 37
اشکال دوم: موضوعی- نوعی بودن عنوان 38
اشکال سوم: انصراف عنوان به «لایؤکل لحمه ذاتا و اصالتا» 38
اشکال چهارم: استظهار معنای اعم (از ذاتی و نوعی) و انصراف به حرمت دائمی 38
نکته: فعلی یا شأنی بودن حرمت 39
بررسی اشکالات 39
بررسی فعلی یا شأنی بودن حکم 39
بررسی اشکال چهارم 40
بررسی دلالت فعل مضارع بر استمرار 41
مختار استاد (دام ظله): عدم دلالت فعل مضارع بر استمرار مگر با تکیه بر قرائن و شواهد 42
صدق استمرار نسبت به «جلّال » 42
بررسی اشکال سوم 43
وجه اول بر ادعای محقق خراسانی در اشکال سوم: قول به اعمّ، مستلزم«مالایمکن الالتزام به» 43
جواب از وجه اول: شمول «مالایوکل لحمه» نسبت به عَرَض «جَلَل» 43
وجه دوم بر ادعای محقق خراسانی در اشکال سوم: تقابل عنوان «ما لایؤکل» و «ما یؤکل» در روایات 44
جواب از وجه دوم: شمول این عنوان نسبت به حیوان جلّال 44
بررسی کلام مرحوم امام قدس سره(بررسی اشکال دوم) 45
طریقی بودن عنوان «ما لایؤکل لحمه»(بررسی مفاد اشکال اول) 45
وجه اول مناقشه: احتمال وجود علل متعدد 46
پاسخ به وجه اول مناقشه: جزم به عدم تعدد مناط در مقام 46
ردّ پاسخ به وجه اول مناقشه: جزم بلا دلیل 47
پاسخ دوم به وجه اول مناقشه: ظهور عرفی در ملاک نبودن عنوان «مالایؤکل لحمه» 48
مناقشه دوم: ضعیف بودن روایات مذکور 49
پاسخ به مناقشه دوم(مبنایی): کافی بودن شهادت مرحوم کلینی بر صدور روایات 50
مناقشه سوم: علم به خلاف مضمون روایات دارای تعلیل 50
پاسخ مناقشه سوم: لزوم حمل «ما لایؤکل» بر خلاف ظاهر به واسطه روایات معلّل 51
مناقشه چهارم: عدم ذکر تعلیلات در روایات نجاستِ بول 52
کلام شهید صدرقدس سره ( پاسخ به اشکال اول): مشیر بودن عنوان به حرمت وصفی 53
مناقشه: احتمال مشیر بودن عنوان به اسم ِنوع 53
اشکال دوم: تعارض روایات 54
جواب اول: حمل «ما یؤکل» و «ما لا یؤکل» بر حلال و حرام فعلی 55
ردّ جواب اول: مستلزم خلاف ضرورت فقه 56
جواب دوم: عدم تعارض بین عناوین اولیه و ثانویه 56
جواب سوم: تقدیم شمول افرادی بر شمول احوالی 58
وجه اهونیّت در کلام محقق حکیم قدس سره 59
وجه اجمال در عبارت محقق حکیم قدس سره 59
ملاحظات و تأمّلات در کلام محقق حکیم 60
جواب چهارم از اشکال دوم(تعارض): تقدیم عموم وضعی بر عموم اطلاقی 61
نظر استاد حفظه الله: 61
نکته: لزوم رجوع به عمومِ «کل بول نجس» بعد از تساقط 61
اشکال سوم: تعارض دو عموم نسبت به مرغ جلّال 62
وجه اول: انصراف «کلّ شیئ یطیر» از «دجاج» 62
وجه دوم: تمسک به اجماع بر نجاست بول و غائط دجاج جلّال 63
اشکال وجه دوم: منقول و محتمل المدرک بودن اجماع 63
وجه سوم: تقدیم تقیید در موارد دوران بین تخصیص و تقیید 63
بررسی وجه سوم 64
وجه اول اهونیّت تقیید: ذی البیان بودن لسان در تخصیص و ساکت بودن لسان در تقیید 64
وجه دوم اهونیّت تقیید: تنجیزی بودن ظهور در تخصیص وتعلیقی بودن آن در تقیید 65
ان قلت: 65
نظر استاد دام ظلّه: اقرب طهارت است ولکن احتیاط در اجتناب 66
استدراک: کفایت جواب محقق همدانی(پاسخ اول) از اشکال اخیر(تعارض نسبت به دجاج) 66
وجه سوم بر نجاست بول جلّال: اجماعات منقوله و ادعاهای لاخلاف 67
بررسی وجه سوم 67
مورد سوم: مدفوع جلّال 68
دلیل اول: اجماعات 68
دلیل دوم: اولویّت عرفیه از روایات داله بر نجاست عرق جلّال 68
دلیل سوم: ملازمه بین نجاست بول و مدفوع 69
دلیل چهارم: اولویت نسبت به نجاست بول 69
قرابت دلیل سوم و چهارم 70
مناقشه دلیل چهارم: عدم پذیرش اولویت و ملازمه مذکور 70
اشکال اول: عدم سازگاری اولویت با تفصیل مذکور در روایت حلبی 71
اشکال دوم: دلالت روایت بر ترخیص نسبت به روث نه نجاست آن 71
جواب به اشکال دوم: خلاف واقع و مشاهَد بودن این فرمایش 72
اشکال سوم: احتمال مقدّر بودن تمییز «نجاسةً» وعدم ظهور کلام در اولویّت 73
اشکال چهارم: اخصّ بودن دلیل از مدّعی 73
اشکال پنجم: احتمال دلالت بر مانعیّت به خاطر ارجاع ضمیر به نفس ابوال 73
جواب به اشکال پنجم: برداشت عرفیِ نجاست از روایت ابومریم 74
تعریف جلّال 75
جهت اول: آکل 75
جهت دوم: مأکول 75
جهت سوم:کمّ، کیف و مدّت 76
جهت چهارم: خلوص مأکول 76
راه اول: نصوص و روایات 76
روایت اول: روایت موسی بن أکیل 77
نکته رجالی: آشنایی با ارجاعات ضمیر در اسناد وسایل 78
اشکال سندی روایت موسی بن اکیل: وجود ارسال و مردد بودن علی بن حسّان 79
جواب اشکال: رفع تردید در ناحیه علی بن حسّان، وجود روایت در کافی 79
سؤال: تعارض بین منقولات از ابن غضائری با کلام شیخ طوسی قدس سره 80
پاسخ: عدم تعارض نقل ثقه با غیر آن 81
روایت دوم: صحیحه زکریّا بن آدم رضوان الله علیه 81
روایت سوم: مرسله علی بن اسباط 82
نظریات سه گانه در معنای «عذرة» 82
نظریه اول: عرفا و لغتاً اختصاص به عذره انسان دارد 82
نظریه دوم: به مطلق مدفوع عذره گفته می شود. 83
نظریه سوم: عذره عند الاطلاق انصراف به عذره انسان دارد 84
نتایج به دست آمده از راه اول(روایات) 85
راه دوم: معیار های لغت شناسی و عرف شناسی 86
معیار اول: علائم حقیقت و مجاز 86
معیارهای دیگر: قول لغویین ،ضم مجموع قرائن و شواهد 86
نتیجه به دست آمده از معیار های لغت شناسی(راه دوم) 88
جمع بندی به دست آمده از مجموع روایات مبارکات و معاییر لغت شناسی 88
تنبیهات 88
تنبیه اول: استفاده مدّت زمان معیّن برای تحقق جَلَل از دو طایفه از اخبار 88
تقریب استدلال به طائفه اوّل از روایات 89
مناقشات نسبت به طائفه اول از روایات 89
اشکال اول: ضعف سندی 89
جواب از اشکال اول: عدم ضعف همه روایات 89
اشکال دوم: عدم دلیل بر ملازمه بین ارتفاع و حدوثِ جَلَل در مدّت 90
اشکال سوم: عدم برداشت ملازمه از سوی فقها 90
طائفه دوم: روایات باب رضاع محرِّم 90
تقریب استدلال: 91
اشکال استدلال به طائفه دوم از اخبار: خصوصیت صباوت و لبن و ... در رضاع 92
تنبیه دوم: تمام نبودن ملاک های دیگر برای تحقق جَلَل 92
عبارت صاحب جواهر قدس سره 92
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ادعای موثر بودن معدوم توسط محقق خویی و پاسخ استاد در قول به نقل در بیع فضولی علیا 3 142 2-آذر-1402, 10:59
آخرین ارسال: خیشه
  مبانی رجالی استاد شب زنده دار hadi 24 55,046 11-دي-1398, 12:34
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
Information سؤال:  آیا موافق بارگزاری تقریرات فقه استاد شب زنده در تالار عملی هستید؟ فطرس 0 2,470 12-بهمن-1397, 17:50
آخرین ارسال: فطرس
Star گلایه استاد شب زنده دار از بی‌مهری نسبت به شیخ انصاری عبدخدا 0 3,627 25-ارديبهشت-1396, 19:24
آخرین ارسال: عبدخدا
  «تقریر»  فقه استاد شب زنده دار سید حمید 0 3,520 26-آذر-1395, 16:23
آخرین ارسال: سید حمید
  سؤال:  مبنای استاد در مورد احادیث کافی شریف 83068 7 21,271 14-آذر-1395, 12:30
آخرین ارسال: 83068
  نکته علمی:  نظر استاد شب زنده دار در مورد کتاب «فقه الرضا» 83068 2 10,370 13-اسفند-1391, 13:08
آخرین ارسال: amirabas
  اشکال:  اشکال به مبنای استاد دام ظله درباره مروی عنه های ابن ابی عمیر روشنائی 2 8,101 27-آذر-1391, 13:04
آخرین ارسال: amirabas

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان