امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تمرین اجتهاد در فهم روایات
#1
بسم الله
بررسی اجتهادی مدلول یک روایت
صحیحۀ علی بن جعفر:
مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ أَنَّهُ سَأَلَ أَخَاهُ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ علیه السلام عَنِ الرَّجُلِ يَشْتَرِي الْأُضْحِيَّةَ عَوْرَاءَ فَلَايَعْلَمُ إِلَّا بَعْدَ شِرَائِهَا هَلْ تُجْزِئُ عَنْهُ؟ قَالَ: "نَعَمْ إِلَّا أَنْ‌يَكُونَ هَدْياً فَإِنَّهُ لايَجُوزُأَنْ‌يَكُونَ نَاقِصاً"
تصویر محل بحث
حیوانی را که به جهت مشکل ژنتیکی دم ندارد آیا می توان درحج قربانی کرد؟ آقای زنجانی و آقای شهیدی قائلند که نمی شود چون ناقص است و روایت گفته نباید ناقص باشد اما مرحوم خویی فرموده مشکلی ندارد چون ناقص بر آن صدق نمی کند.
نکته
گاهی اثبات یک روایت ثمرات فراوانی دارد مثلا تنها همین یک روایت است که ملاک نقص را مطرح می کند و فقهای ما حکم مصداق هایی را با همین ملاک مشخص می کنند. و همین روایت در قرب الاسناد هم ذکر شده اما به ملاک نقص اشاره نشده است و در روایت های دیگر هم تنها به مصادیق پرداخته است.
وجه اختلاف در معنای نقص
قائلین به صدق نقص می گویند که روایت دلالت دارد بر اینکه قربانی ناقص نباشد و نقص یک معنای عرفی دارد که در مورد محل بحث صادق است. در مقابل مرحوم خویی می فرماید که به احتمال قوی نقص مطلق اراده نشده بلکه نقص به اعتباروصف عنوانی ملاحضه شده است یعنی نقص بما هو حیوان: نقص به اعتبار حیوانیت و حیات و زندگی ملاک است نه مطلق نقص. لذا حیوانی که دم ندارد ناقص است اما نقص در حیوانیت او ایجاد نشده است چون بدون هیچ مشکلی به زندگی خود ادامه می دهد.
توجه شود که آقای خویی در بحث ماهیت عیب هم قبول کرده اند که مطلق عیب نقص است و در اینجا هم حرف مخالف با بحث خیار عیب نزده اند چون از روایت ،اشتراط نقص در حیوانیت فهمیده اند نه مطلق نقص را.
آقای خویی می فرماید که اگر این مطلب را قبول کردید که حرف ما ثابت می شود و اگر قبول نکردید مجرد وجود این احتمال مطلب ما را ثابت می کند چون روایت مجمل می شود لذا قدر متیقن را أخذ کرده و در باقی به اطلاقات «فما استیسر من الهدی» مراجعه می کنیم که نتیجه اش کفایت حیوانی است که دم ندارد.
سؤالات بحث
1-مرحوم خویی از کجا نقص در حیوانیت را فهمیده اند و منشأ این احتمال چیست؟آیا استحسان است یا همین که ضمیر در عبارت « لايَجُوزُأَنْ‌يَكُونَ نَاقِصاً » به حیوان برگردد در فهم این معنا کافی است در حالیکه در روایت اسمی از حیوان هم نبرده است بلکه بحث را روی «اضحیه» برده است نه روی حیوان؟ خصوصا در بحث قربانی که قرار است حیوان را قربانی کند و بقاء حیوان مد نظرنیست.
2- اگر این احتمال هم باشد آیا عقلایی است و باعث اجمال می شود یا با اصالۀ الظهور کنار می رود ؟
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حاشیه بودن روایات و فقه شیعه بر فقه عامه Payam_Khajei 5 528 4-دي-1402, 00:30
آخرین ارسال: 105767
  وجه تعدد روایات از یک راوی در بسیاری از موارد Payam_Khajei 0 74 28-مهر-1402, 21:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  بررسی روایات «القرآن نزل علی سبعۀ أحرف» حسین بن علی 0 356 25-دي-1401, 12:39
آخرین ارسال: حسین بن علی
  مبنای مهم شهید صدر در جمع بین روایات متعارض: مرجعیت ظاهر در تعارض نصوص مومن 0 410 11-بهمن-1400, 09:39
آخرین ارسال: مومن
  حیله های ربا مخالف قرآن و روایات است حسین بن علی 0 342 12-آذر-1400, 14:26
آخرین ارسال: حسین بن علی
  کراهتِ در روایات و حرمت فقهی هادی اسکندری 0 1,617 16-فروردين-1399, 11:05
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  اطلاق «الفقیه» بر حضرت حجت علیه السلام در روایات هادی اسکندری 0 1,192 11-فروردين-1399, 14:57
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  لحاظ موضوع رئیسی در نسبت‌سنجی روایات و نقد این نظریه هادی اسکندری 0 1,095 10-بهمن-1398, 16:00
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  تقدم فهم عرفی در جمع روایات بر جمع صناعی هادی اسکندری 0 930 30-آذر-1398, 19:43
آخرین ارسال: هادی اسکندری
Big Grin تقدم غرض تشریع زکات بر ظاهر روایات حصر زکات در موارد نه گانه هادی اسکندری 1 1,755 23-آبان-1398, 20:33
آخرین ارسال: مومن

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان