امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مساله جدید: تنها دلیل تام بر حجیت خبر ثقه به نظر استاد شهیدی(دامت برکاته)
#11
(30-بهمن-1391, 12:59)اعلایی نوشته:
(25-بهمن-1391, 21:54)جعفری نوشته: .......
دوست عزیزم آقای جعفری:
از کجای تعبیر امام ع استفاده اعلی درجه وثاقت میشود، امام ع صرفاً فرموده اند: «ما أدّی عنّی فعنّی یودّی» و «فإنه الثقة المأمون» و اینها چیزی جز بیان اصل وثاقت نیست.
فاضل ارجمند جناب آقای اعلایی: تعبیر « ما أدی الیک عنی فعنی یؤدی و ما قال لک عنی فعنی یقول فاسمع له و اطع» به وضوح دال بر مدعی است. علاوه بر آن، تعبیر «ثقتی» نیز چنین است [ثقة + ی] . تعبیر دیگر «فانه الثقة المأمون» اشاره به همان ثقه خاص (ثقتی) است. حضرت استاد دامت برکاته منکر دلالت دو تعبیر اول بر این مدعی نیست لکن میفرماید: تعبیر آخر به منزله تعلیل بوده و از آنجا که مطلق الوثاقة در آن بیان شده فلذا مفید برای استدلال است. اما بنده اشکال خود بر این فرمایش را در بحث مقصودین به افهام در این تالار آورده ام .
پاسخ
#12
(3-اسفند-1391, 20:46)جعفری نوشته: تعبیر « ما أدی الیک عنی فعنی یؤدی و ما قال لک عنی فعنی یقول فاسمع له و اطع» به وضوح دال بر مدعی است. علاوه بر آن، تعبیر «ثقتی» نیز چنین است [ثقة + ی] . تعبیر دیگر «فانه الثقة المأمون» اشاره به همان ثقه خاص (ثقتی) است.
تعبیر « ما أدی الیک عنی فعنی یؤدی و ما قال لک عنی فعنی یقول » عبارت دیگر ثقه است، زیرا تعبیر ثقه چه به معنای صادق باشد و چه به معنای مورد اعتماد به این معنی است که نقل فرد از یک واقعه مطابق با واقع خارجی است و تعبیر مذکور نیز چیزی جز صحه گذاشتن بر مطابقت کلام و نقل عثمان بن سعید با واقع نیست.
تبعیر «فاسمع له و أطع» نیز مربوط به مقام نیابت عثمان بن سعید است و ربطی به چنبه روایتگری او ندارد.
تعبیر «ثقتی» نیز به این معنی است که عثمان بن سعید از نظر امام ع ثقه هستند و وجه اینکه امام ع ثقه را به خود اضافه نموده اند نیز این است که در امور مربوط به امام ع قرار است به عثمان بن سعید مراجعه شود.
تعبیر «الثقة» و «المامون» نیز مترادف یکدیگر هستند و برای تاکید ذکر شده است.
پاسخ
#13
[/quote]
تعبیر « ما أدی الیک عنی فعنی یؤدی و ما قال لک عنی فعنی یقول » عبارت دیگر ثقه است، زیرا تعبیر ثقه چه به معنای صادق باشد و چه به معنای مورد اعتماد به این معنی است که نقل فرد از یک واقعه مطابق با واقع خارجی است و تعبیر مذکور نیز چیزی جز صحه گذاشتن بر مطابقت کلام و نقل عثمان بن سعید با واقع نیست.
تبعیر «فاسمع له و أطع» نیز مربوط به مقام نیابت عثمان بن سعید است و ربطی به چنبه روایتگری او ندارد.
تعبیر «ثقتی» نیز به این معنی است که عثمان بن سعید از نظر امام ع ثقه هستند و وجه اینکه امام ع ثقه را به خود اضافه نموده اند نیز این است که در امور مربوط به امام ع قرار است به عثمان بن سعید مراجعه شود.
تعبیر «الثقة» و «المامون» نیز مترادف یکدیگر هستند و برای تاکید ذکر شده است.
[/quote]
1- این تعبیر ظاهر در الغاء احتمال خطای وی از سوی امام است ولو سامع نسبت به خطای او احتمال معتنی به بدهد. فلذا این تعبیر بیش از بیان وثاقت است.
2- از دوست فاضلم (آقای اعلایی) بعید بود که دقت در زمان صدور این روایت نکند و کلام امام هادی سلام الله علیه را مربوط به نیابت عثمان بن سعید ره تصور کند.
3- تعبیر ثقتی دال بر وثاقت خاص است. شبه ی آن نیز کافی است و انکار این احتمال دور از انصاف است.
4- مراد بنده از تعبیر الثقة المأمون الف و لام آن بود که اشاره به همان ثقتی در ابتدای روایت است.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد تمسک به انسداد صغیر در اثبات حجیت قول لغوی Payam_Khajei 3 129 12-اسفند-1402, 14:11
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  لزوم انسداد در صورت عدم حجیت خبر ثقه Payam_Khajei 0 60 7-اسفند-1402, 01:01
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به عموم تعلیل آیه نبأ برای اثبات حجیت شهرت فتوائیه Payam_Khajei 0 48 5-اسفند-1402, 23:01
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به فحوای حجیت خبر ثقه در اثبات حجیت شهرت فتوایی(تهافت در کلام بحوث) Payam_Khajei 0 52 5-اسفند-1402, 23:00
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  حجیت اطلاق معقد اجماع Payam_Khajei 0 41 4-اسفند-1402, 12:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  برخی از مواردی که در فقه دلیل معتبری غیر اجماع[کاشف از ارتکاز متشرعه] ندارند Payam_Khajei 0 29 4-اسفند-1402, 12:42
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  چگونگی حجیت اجماع مرکب Payam_Khajei 0 23 4-اسفند-1402, 11:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تفصیل در حجیت اجماع مدرکی Payam_Khajei 0 15 4-اسفند-1402, 11:50
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تفصیل آقای بروجردی در حجیت اجماع حدسی Payam_Khajei 0 24 4-اسفند-1402, 11:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  استدلال عامه به آیه من یشاقق الرسول برای اثبات حجیت اجماع Payam_Khajei 1 67 29-بهمن-1402, 07:36
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان