امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سؤال: عبدالعزیز العبدی
#1
عبدالعزیز العبدی
مرحوم نجاشی در موردش گفته است:
«عبد العزيز العبدي كوفي روى عن أبي عبد الله عليه السلام ضعيف ذكره ابن نوح. له كتاب يرويه جماعة. أخبرنا أبو العباس أحمد بن علي قال: حدثنا الحسن بن حمزة قال: حدثنا ابن بطة قال: حدثنا محمد بن الحسن الصفار عن أحمد بن محمد بن عيسى عن الحسن بن محبوب عن عبد العزيز بكتابه.»
مرحوم شیخ و برقی نیز او را در ضمن اصحاب امام صادق علیه السلام ذکر کرده اند.
در کتب اربعه 35 روایت (با احتساب مکررات) دارد. که از این تعداد 33 روایت را حسن بن محبوب از او نقل کرده است و دو روایت را عبدالرحمن بن ابی نجران
اما در غیر از کتب اربعه افراد دیگری نیز از او نقل روایت کرده اند.

در نرم افزار درایه النور او را ضعیف می دانند.
آیت الله العظمی شبیری زنجانی در مورد او در جایی می فرمایند:
«عبد العزيز عبدى را نجاشى ضعيف تعبير كرده، و لكن خود نجاشى مى‌گويد: له كتاب يروى عنه جماعة منهم الحسن بن محبوب.
همين حديث را هم حسن بن محبوب نقل مى‌كند، و وقتى اجلاء مثل ابن محبوب و مشايخ و محدثين، كتاب كسى را نقل كنند، معلوم مى‌شود مورد اعتماد آنها بوده، بنابراين روايت از نظر ما معتبر است.
و امّا ضعفى كه نجاشى تعبير كرده، قاعدتاً بايد تابع ابن غضائرى باشد كه تضعيف متنى است» (کتاب نکاح جلد 4 صفحه 1274)
اما در دو جای دیگر ایشان نیز عبدالعزیز را تضعیف کرده اند.
«در سند روايت عبد العزيز العبدى است كه تضعيف شده است. پس اين روايت مؤيّد است.» (کتاب نکاح جلد 13 صفحه 4449)
«سند اين روايت كه «الحسن بن محبوب عن عبد العزيز العبدى عن عبيد بن زرارة» است طبق نظر مشهور معتبر است، ولى ما آن را معتبر نمى‌دانيم». (کتاب نکاح جلد 21 صفحه 6765)

عده دیگری از علما نیز او را توثیق کرده اند. از جمله مرحوم میرداماد در تعلیقه بر رجال کشی که البته دلیل ایشان نقل اصحاب اجماع است. (رجال کشی با تعلیقات میرداماد جلد 1، صفحه 224)
اکنون سوال اینجاست که چرا با وجود کثرت روایت حسن بن محبوب از او، او را ضعیف می دانند؟
پاسخ
#2
در مورد اینکه چرا سید استاد عبد العزیز العبدی را در دو مورد مذکور ضعیف دانسته اند بنده چیزی به ذهنم نرسید.
اما در مورد تعداد روایات حسن بن محبوب از عبد العزیز عبدی در اسناد روایات، بر اساس جستجوی بنده موارد غیر تکراری 30 مورد است که 16 مورد آن غیر فقهی یا بیان کننده حکم فقهی غیر الزامی است، بنابراین 14 مورد روایت باقی میماند که استناد به آن برای اثبات وثاقت مشکل به نظر می رسد، بنابراین تنها وجه همان روایت کتاب عبد العزیر عبدی توسط حسن بن محبوب است.
پاسخ
 سپاس شده توسط رضا اسکندری


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان